Träning Stora Benhamra T.Hammar

Datum ~ 2014-03-29 | Tid ~ 14:25:34
Kommentarer (0) | Hoppning
Efter alla missöden var avklarade rullade fina Mitra in på stallplanen, kastade in S och begav oss ut på äventyr. Vi kom i god tid, började bygga fram medan Mitra agerade hästskötare. Stort ridhus, helt underbart ljust ochf fräsht med en bra hinderpark och ett fantastiskt underlag. Detta gillade vi enormt mycket och det kändes väldigt lovande.
 
Framridning: Fokus på att lossa hästarna till maximal lösgjordhet och avspändhet. Skilla är väl inte riktigt känd för att vara helt avspänd direkt och rätt ivrig. Övningen var helt makalös. Sluta på volt med tanken om en "vänd runt" känsla. Endast ytterhjälper och innåtställd häst. Skilla stod emot ordentligt i höger, vilket var förväntat. Högertygeln har senaste månaderna varit vårt största problem. Mer tryck i tygeln och svårare att få loss böjningen i bålen åt höger. Även i detta varv har hon haft bakdelen innanför i högre gångarter.
 
Efter en massa lossande, pillade, protester och utdelning jobbade vi med att hitta bjudning i galoppen mellan två bommar med 6 galoppsprång. För er som sett min fina fux, brukar vi sällan ha problem att nå fram. Men med en helt ny nivå av avspändhet och rakriktning räckte hon inte fram. Andra försöket hittade jag ett bättre läge och mer bjudning och löste uppgiften.
 
När framridningen var avslutad kände jag mig helt slut. En stor "aha-upplevelse" hade sköljt över mig och Skilla kändes trött i knoppen, och kroppen.
 
Framhoppning: Hitta linjen utan att ha någon specifik punkt att vända ifrån. Svårt att pricka mitt på hindret tycker fröken Pettersson. Lite krånligt, men OJ vad hon hoppade min lilla dam! När hindren började bli högre och S kom i ro fick jag halvpanik och tryckte av. Onödigt, men chocken att hon bara väntar kvar var enorm och väldigt påtaglig.
 
Banhoppning: S kändes "trött" i mina ögon, tydligen ska hon vara så lugn och sävlig, ingenting jag är van och det gör mig rätt frågande i många lägen. Bra språng och ett fint flyt genom banan. Hinderhöjden låg kring 90-1m första rundan för att ge samtliga ekipage möjligheten att rida väl och hitta flyt. Andra rundan låg hindren på ca 110 med diff 10cm <-> (uppskattningsvis). Denna runda kändes S riktigt trött, jag fick stötta mycket och rida igenom mer än vanligt. Inte hennes favorit att stå och vila länge emellan omgångarna, då blir fröken lite bitter.
 
Fin runda, bra känsla och bra flyt, lite trassel på relaterade linjen från planket till kombinationen med ett pet annars en bra runda med fint flyt och bra känsla.
 
Positivt och träna på: + Skilla kändes mjuk, rund och fin. Väldigt rund och avspänd i sina språng. Runda fina luftiga "rena" språng som Tomas beskrev det. Sitsen mot hindret känns stadigare och jag inverkar bättre. Aha-upplevelsen blir något att bita i och praktisera framöver för att lossa höger bog helt för framtida rakriktning.
 
Att träna på: Hitta en känsla i språnget där hon inte skjuter mig ur balans i momentet när baskuleringen sker. Hitta en styrka och en stabilitet att sitta kvar för att inte förlora tid i landningen och hamna i obalans.
 
Fokusera på det som är bra, vara mindre petig och faktiskt nöja mig med mindre. Perfektion eftersträvas men måtten måste bli rimligare.
 
Har en bra magkänsla, en hel släng träningsvärk och en massvis med motivation efter gårdagens träning. Vi kommer helt klart jobba vidare på konceptet att vända loss och börjar redan idag!
 
Tävlingarna närmar sig med stormsteg och vi hoppas på att hitta en bra form tills dess!
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback