Unghäst

Datum ~ 2009-08-27 | Tid ~ 23:58:49
Kommentarer (2) | Allmänt
Tanken har slagit mig mer än en gång tidigare.
Att leta häst, som jag nämnt tidigare är verkligen inte lätt. Efter att ha letat, hittat och provridit en häst här nyligt har tanken slagit mig. Nu när säsongen i norrland är över, finns det någon vits att köpa en tävlingsklar häst för dyra pengar? Trots allt är det ändå nästintill 1år innan det är dags att tävla igen.

Kanske är det mer lönsamt att köpa någonting billgare, utbilda rida, träna och  ha roligt med 1år kanske två år eller en längre peroiod som ligger bra i prisklass och som är tillgänglig nu. Jag är endå inte den ryttare som vill ha en tävlingsklar häst för 130 att träna med till hösten. För där är inte jag. Jag vill oavsett vilken häst jag väljer att köpa utvecklas tillsammans med hästen. Växa, ta motgångar och medgångar tillsammans med en häst, istället för att  åka runt på en färdig häst som är helt klar, som jag är för dålig för att ta ut hela kapaciteten på. Ta mig inte fel, ni som har topphästar, första storhäst och har köp läromästare jag missunnar er verkligen inte det. Men jag tycker inte sådant är roligt, jag önskar jag tyckte det. Men jag vill inte ha en helt färdig häst som har hoppat högt och gjort mest. Dem kraven kan, och vill jag inte leva upp till. Så kanske är det mer lämpligt för mig att utbilda, växa tillsammans och klättra när tiden är inne. Om orken, viljan och kunskapen finns det vet jag ärligt inte idag. För en så pass ung häst, har jag aldrig provat på. Men att utbilda, växa och klättra har jag provat. Med det resultat jag fick, lyckades jag, så kunskapen borde räcka till - självklart med hjälp och vägledning.

För och nackdelar finns det alltid med alla hästar. Ni som har provat, eller har unghäst dela gärna med er. Törs man ha sin första storhäst och utbilda, eller tar mig sig vatten över huvudet? - Kom med egena erfarenheten  och synpunkter.
Kommentarer
Postat av: memsipems

isfl en liten beskedlig sak, läs: inte för mkt steg eller kapacitet! du vill ha lagom, annars blir det för mkt häst... Jag hade dött om jag hade gått direkt från Silja till Ella!!!!!

2009-08-28 @ 22:56:25
Postat av: Hoppbloggen

Tänkte mig någon som inte är så stor, nätt i typen som inte blir en jätte ;) Både för min skull, och för hästen skulle ska de ju bli lagomt. Lagom mycket steg, lagom mycket kapacitet :P Bra gångarter men inte FÖR mycket gångarter :)

2009-08-29 @ 01:16:08
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback