Hoppträning avklarad

Datum ~ 2009-12-10 | Tid ~ 19:29:41
Kommentarer (10) | Hoppning
Då var hoppträningen avklarad för Buster Odlander som ni tidiger kunde läsa om.

Träningen var upplagd med lång framridning och markarbetet där hästen skulle flytta undan skänkel och endast vara skänkelstyrd. Väldigt speciell uppvärmning och något annorlunda än jag vanligtvis tränar min häst. Då ni läsare vet att Skilla är en sent tagen 2004a så har nedsittning i trav varit något vi undvikit. Alla fick lägga upp stigbyglarna utom jag och Jessica som red en 3.5åring. Min anledning var Skillas brallningar under framridningen. Lovade dock att vid ett senare tillfälle kunna rida utan stigbyglar.

Efter en lång uppvärmning och en diskussion i mitten började sjävla träningen, och hoppningen. Övningen var ett räcke med bom före och efter. För en normalt riden häst är detta inga problem. Med facit i hand gissar jag att Skilla aldrig sett någonting liknande. Till sist insåg tränaren att bakbommen var en dålig idé. När den försvann förstod hon vad hon skulle göra och utförde det med OK resultat. Att bjuda på bommen och använda den som markbom var hennes första tanke, någon som jag som ryttare korrigerade.

När första övningen var avklarad och resterande gäng skulle hoppa vidare skrittade vi runt i ridhuset. Buster föreslog att vi skulle hoppa henne ensamma när resterande hade hoppat banan och avsluta. Allt drog ut på tiden och jag fick hålla henne i rörelser länge än jag önskat. När alla andra hoppat klart fick jag hoppa deras linje men utan bom bakom hindret med bättre resultat. Skilla gjorde sitt bästa och jag är nöjd med hennes insats. Av träningen att dömma är den en lång väg innan hon är inhopad och klar. Men enligt tränaren och min egen åsikt har jag bra material att jobba med. Goda gångarter och bra teknik men grön och orutinerad häst.

För att göra det bästa för hästen och min egen utveckling kommer jag ta hjälp av en kunnig unghästryttare med inhoppningen. Ingenting är bestämt men jag hoppas att hon godtar uppgiften och att hon hjälper mig så att vi kommer igång. Den tilltänkta ryttaren har jag full tillit till och hon rider på en makalöst sätt. Lung sansad och väldigt duktig. Återstår bara att hon vill ta sig an min häst och hjälpa mig en bit på vägen.

Resultatet och tankarna kring träningen: Övningen var inte uppbyggd för en unghäst (3st närvarande) och främst inte för en grön unghäst. Framridningen drog ut på tiden och den återstående tiden blev det kort om att hinna hoppa ordentligt.

Tränaren har en väldigt god filosofi - hästen ska ridas för skänkeln och inte för handen vilket jag gillar. I framtiden tror jag att Buster kan vara en bra veckotränare för att få en lydig och välriden häst. Att alternera med en månadstränare som Tomas Hammar kan bli en väldigt trevlig, välriden häst som klarar av banhoppning och uthållighets testen Tomas utför med briljans.

Med träning och tid hoppas jag att vi blir redo att hoppträna på regelbunden basis. Samt med hjälp och vägledning nå ett gott resultat när tiden är mogen.
Kommentarer
Postat av: Evelina

Har du ingen film att visa =) ?

2009-12-10 @ 20:14:03
URL: http://evi0627.blogg.se/
Postat av: Hoppbloggen

Evelina; Jag hoppas på att det kommer en film så småningom ! Hade en kompis som filmade lite. Dock var det väldigt mörkt i ridhuset och vi hoppade endast några språng. Uppdaterar om film blir tillgänglig! - Jobbar på saken!

2009-12-10 @ 20:30:47
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/
Postat av: Anonym

Tycker hon var så söt din lilla dam :)

Du e duktig du :)

2009-12-10 @ 21:59:48
Postat av: Hoppbloggen

(Anonym) Hanna; Ja hon är väldigt söt!! :) Tack tack, det var väl inte direkt det jag tänkt igår men jag vet åtminstone mer nu!

2009-12-10 @ 22:05:21
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/
Postat av: Evelina

Kul vore intressant att få se henne lite och få lite inblick i vad det är för typ av häst =)

2009-12-10 @ 23:16:54
URL: http://evi0627.blogg.se/
Postat av: mamattanmanhattan

vill se en film :D hörde också att tränaren var snygg.. är det så att jag måste skaffa en hopphäst nu?

2009-12-11 @ 03:26:02
URL: http://farrix.blogg.se/
Postat av: Hanna

Men du är duktig, glöm aldrig det :)

2009-12-11 @ 12:20:23
URL: http://hannaforsberg.blogspot.com/
Postat av: Lamia

Tyckte du han var bra? Jag vet inte vem jag ska träna för till våren, hmm..

2009-12-11 @ 13:05:18
URL: http://lamiamichelle.blogg.se/
Postat av: Hoppbloggen

Evelina; Absolut ska ni få se bilder och så småningom en film så ni får ett bättre "helhetsintryck"! Tyvärr blev bilderna från träningen väldigt oskarpa och mörka då belysningen var under alla kritik. Men bilder uppställda och vanliga ridbilder kommer så fort vädret tillåter och det finns lite ljus!



Matilda; Tyvärr blev filmen ingen höjdare. Endast 5språng på en hoppträning är inte så mycket att hänga i julgranen. Förhoppningsvis kan jag filma någon stund när jag rider framöver. Om man gillar stockholms-looken (brat) så kanske han var snygg. Ingenting i min smak i alla fall!



Hanna; Tack tack Hanna. Det värmer verkligen när det går som det går! (Inte enligt planerna)



Lamia; Jag tycker att han har ett bra tänk och jag tror man får en mycket trevlig häst av hans träningar. Men speciellt unghästanpassad eller "unghästtänk" har han kanppt. Med en mer rutinerad häst tror jag han är toppen!



- För mig blir det nog en bra tränare när min häst är mindre grön. Tills dess avstår jag nog tyvärr.

2009-12-11 @ 14:07:48
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/
Postat av: Pernilla - en liten blogg om min häst med mera :)

Har du hopptränat för Buster, kul! :) Han och jag har en gemensam bekant om jag inte missminner mig :)

2009-12-12 @ 12:54:25
URL: http://tintin.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback