Vintervila vs. Sommarvila?

Datum ~ 2009-12-14 | Tid ~ 19:47:18
Kommentarer (7) | Allmänt
Dagen har varit mörk och långsam. Snön som faller ner går i vågrät riktigt och satte stopp för mina planer på ridning och promendag idag.

Hoppas det lugnar ner sig så kan jag ta mig en sväng ute i friska luften. Skulle vara skönt att röra på sig lite samt komma ut och rensa tankarna.

Mycker har hänt sista tiden både på den privata fronten och på hästfronten. Det mesta har ni fått läsa om.
Hästen fick vila idag och hade min underbara mamma som tog stallsysslorna. Vilan är välförtjänat och funderar på att rida någon vecka till sen ställa av för vintervila. Har inte riktigt planerat in när. Enda inplanerade är T.Hammar träning vecka två. Förmodligen hålls hon igång till den. Får två veckors vila för att senare sättast igång inför tävlingsäsongen som vi ska debutera på.

Hur gör ni med vintervila/sommarvila?

För er som vet att jag medverkade på en julshow igår som "barbiegirl" kan ni alla se klippet under svt.se -> västerbottensnytt där vi instruktörer rider en kadrilj.

Måste nog påstå att rida sin egen häst är en fröjd i jämförelse med ridskolehästarna. Men jag red endå en trevlig sådan.

Lektionerna för veckan är inplanerade tisdag,fredag och söndag kväll där ridskoleeleverna ska få ett avslut på höstterminen. Extra vikariat på fredag då bästa Hanna åker hem imorgon. Hur vi ska klara oss i stallet utan henne är det ingen som vet!

Förhoppningsvis kan vi även boka in träning för både Ida (Tova?) och Ines under veckan. Ska dubbelkolla allting med träningarna vilket intresse det finns samt möjlighet att passa in det innan ridskolan..

Denna vecka kommer även spenderas med julklappshandling! (Den har jag faktiskt inte hunnit med!!)
Kommentarer
Postat av: emmy

jag tkr att unghästar ska ha en eller två månaders sommarvila och lite drygt en månads vintervila. särskilt taniga sådana, då det frestar på kroppen mer :)

2009-12-15 @ 18:09:40
URL: http://livetmedella.blogg.se/
Postat av: Hoppbloggen

Jag tror inte att det gör någon större skada på en normal häst i hull/muskler att den behöver mer vila eller avlastning än en fet häst.



Tåls att tänkas på, trots allt fyller hon 6år till sommaren och då ska hon inte behöva lika mycket vila som en unghäst / bebis..



Återstår att se hur jag löser situationen!

2009-12-16 @ 00:22:15
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/
Postat av: emmy

inte på en normal häst, men en som är tunn. man kommer ju hela tiden tillbaka till att se på hästen. skälet till att unghästar behöver vila mer är ju att de inte är värdigväxta, varken på höjden eller bredden. därför gäller ju samma sak för en unghäst som för en grön 6åring. den förändras så mycket i musklerna att man behöver vilaperioder för att saker den lärt sig ska falla på plats och musklerna inte ska brytas ner, utan byggas upp.

2009-12-16 @ 07:28:07
URL: http://livetmedella.blogg.se/
Postat av: Marre

Sv: Hallå där! :) Primo har fått sig en vila redan, passade på att ställa av honom då underlaget var som värst, nu blev vilan längre än jag planerat (hade tänkt mig ca 3 veckor men är uppe i 7e veckan nu) eftersom jag behövt byta sadel - dvs sälja min gamla och hitta en ny! :P



Har planerat att han ska få en kortare vila nån gång februari-mars också, men då får det räcka med 2-3 veckor, och sen ska han även få sig ett långt härligt sommarlov! :)



Hur har du tänkt göra med din? Hur mycket är hon riden riktigt?

2009-12-16 @ 08:55:15
URL: http://prima.blogg.se/
Postat av: Josefine - hästblogg

Hej hej, nu har jag börjat blogga igen :)

2009-12-16 @ 16:55:27
URL: http://jsohlman.blogg.se/
Postat av: sara

mina hästar vilar alltid på vintern. men inte mycket, max en vecka helt utan ridning, men innan dess trappar jag ner och sen efter vilan kanske jag är ute på små mysturer ett tag, eftersom tävlingssäsongen drar igen så tidigt :) unghästarna får vila nån vecka på sommaren kanske men dom med tävlingkondis går nog fullt hela sommarn då det är så många tävlingar :) fin blogg btw!

2009-12-16 @ 17:59:46
URL: http://gotlandsryttaren.blogg.se/
Postat av: Hoppbloggen

Emmy:Min häst är betydligt mer normal än det flesta hästar jag känner. Både i huvudet och i kroppen så hon räknas verkligen till "dem för unga" eller "de för tunna". Hon är väldigt normal i kroppen och OK i muskulatur och hull.



Som sexåring har jag knappt hört om hästar som växer mer. Självklart kommer hon bli mer muskulös och något hulligare men det är nog marginellt. Då hon har fullblod i stammen och är avlad för en lätt och nätt typ kommer jag aldrig tillåta henne att bli GROV eller fet.



Alla hästar behöver viloperioder. Men om detta handlar om 2veckor vinter / 2veckor sommar eller än längre tid ger nog inga större skillnader. Jag tror snarare på planerad vila under ridperioderna för att få bästa resultat.



Låter man hästen stå 2månader får man verkligen börja om från början. Hästen faller ur och tappar all kondition.



Marre: Ja underlaget har ju varit under större kritik. Skilla har gått 4-5dagar i veckan endast i skritt (vilket jag anser nästintill som vila). Samt en veckas vila nu då hon måste skos om pga brodd och skotappning.



Låter än OK med tanke på att han är 3år, de flesta intrycken sätts ju då. Perfekt med lång vila!



Som sagt är hon riden kring 4-5 dagar i veckan ända sen hon kom. Att tillägga är väl att jag galopperat henne 6gånger sen jag fick henne. Så hon står ju på mer eller mindre semester här uppe ;) Så någon längre vintervila hade jag inte tänkt. Någon vecka nu och sen 2-3 veckor i januari är min plan. För att sedan ställa av henne 2-3 veckor i juli-augsti.



Sara:Så gjorde jag med min ponny. Vintervila när det var som kallas 1-2 veckor. Planen är att Skilla ska få vila 1vecka nu, 1-2 veckor i Januari och sen 2-3 veckor i Juli-Augusti. För dig som är van unghästar, låter det klokt? (hon fyller trots allt 6 i årsskiftet!)

2009-12-16 @ 19:24:47
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback