Hästar i mitt liv

Datum ~ 2009-11-13 | Tid ~ 01:35:31
Kommentarer (0) | Allmänt
Här kommer en presentation av hästar som jag tränat/tävlat eller haft närmare kontakt med.

Black Beauty
Min häst att sköta och träna i dåvarande hyrargruppen på SURF. 2gånger i veckan tränade vi hästarna utöver vanligt skötsel och uteritter. Första hästen som tog mitt hjärta med storm, och har behållit det efter. Han lärde mig otroligt mycket och min teknik och ryttarkänsla uppkom tack vare honom. Att vara mjuk och följsam och ligga steget före.


Any Aim Annie
Min först-tänkta ponny. 10årigt sto utbildad LA/LA med placering och en otrolig utstrålning. Än idag den underbaraste häst jag suttit på. En sådan ryttarkänsla hon förmedlade, trygghet och lugn trots att hon hade väldigt mycket motor och gångarter. En häst som har lämnat sina spår, trots att enda kontakten var provridningen. På grund av komplikationer såldes aldrig hästen och fick somna in några månader senare.



Loke
Mitt andra skötebarn i hyrargruppen. Långt ifrån den tidigare, Black Beauty men ändå en utmaning. Trygg läromästare i hoppningen men ingen stjärna i dressyren. Jag kan med gott samvete säga att Loke är världens snällaste häst och en riktigt nallebjörn. I dagsläget är vi arbetskamrater och jag vakar fortfarande över min skyddsling även om våra vägar har gått åtskiljda håll.



Kiara
Min första egna ponny. Långt långt ifrån allt jag förväntat mig och letat efter. Men den ponny vi bestämde oss för och satsade lång tid, blod, svett och tårar men fick mycket roligt med. Från westenhäst till välutbildad tävlingsponny gick vår långa väg. 3½år fick jag med denna underbara ponny. Hon var långt ifrån vad jag någonsin önskat mig, men blev väldigt nära den drömhäst jag först sökte. Ett hjärta av guld och en inställning som många saknar hade hon. Kanske inte den mest graciösa dressyrponny man sätt, men gott register och goda förutsättningar för att lyckas. Tyvärr fick vi aldrig glänsa den sista säsongen på ponny och visa upp den långa väg vi gott. Sommaren 2008a skulle debuterna för LA komma, i hoppning och dressyr. Skadan stod ivägen och vi fick därför aldrig avsluta våran tid ordetnligt. En ponny som skänt mig mycket glädje, sorg och oro men en ponny jag aldrig kommer att glömma. Hon finns för alltid i mitt  hjärta och hon är beviset på att med rätt hjälp och kunskap går allt. När jag ser tillbaka på våra år är det endast glädje och lycka jag känner. Älskade älskade ponny.
Idag står hon i Täfteå hos sin nya ägare som använder henne som läromästare / dressyrponny.



Trinity
Mitt tillridnings projekt hösten 2008a. Hopponny med otrolig framtid men som behövde grundjobbas och stärkas i dressyren. Tyvärr blev projektet kortvarigt då hästen flyttade iväg. Inom samma stad men väldigt långt bort för en billös flicka att ta sig. Rolig häst med goda möjligheter för att bli riktigt bra i både dressyr och hoppning. Mycket jobb men gjorde stora framsteg från gång till gång. Håller koll på detta ekipage och hoppas att de får visa upp sig ordentligt i framtiden.



Violetta
Med så många ord vill jag beskriva denna ponny. Violetta fick jag av en slump låna på en T.Hammar träning i samband med att Kiara blev skadad. En yster, halvgalen c-ponny som hade mastodont gångarter och motor som många saknar började vi finna varandra. Hoppträningar främst, då detta var det ägaren inte ville göra själv började jag ta mig an denna ponny. Ibland ett monster men oftast väldigt fin och otroligt rolig. Mycket livsglädje och lycka, samt bus och stök. Under den tid jag fick möjlighet att rida denna ponny fick jag upp ögonen för mycket som jag valt bort tidigare. På ca 1år hann vi tävla, vinna och glänsa. Vi var ekipaget på mångas läppar. Januari 2009 fick dock ponnyn somna in till följd av hjärtesorg. På grund av stora förändringar i ryggen kunde hennes liv inte  fortsätta. Det är med gråten i halsen och ett hjärta som värker jag skriver detta. Hon gav mig så mycket, och jag saknar henne varje dag. Hon var aldrig min egen, men den tid jag hade henne till låns har format mig otroligt som ryttare. Vila i frid älskade älskade Vio.



Melody
Mitt nuvarnade hopp projekt. En dam med mycket motor, nerver och vilja. Sent tagen och därför efter i sin utbildning. Ett pågående projekt med mål att tävla hoppning i framtiden. Otroligt fin häst med mycket potential och kapacitet för det större klasserna men en ponny att skynda väldigt långsamt med. Hon har materialet för att bli grym men är fortfarande långt efter i mognad. Av den anledningen skyndar vi långsamt och tar den tid det behöver tills att hon är redo för större uppgifter. Hopptränar denna regelbundet, så framstegen sker från vecka till vecka.



Skilla
Min nya stjärna. Unghäst f.2004 som jag köpt för vidareutbilidning samt träning och tävling när tiden är mogen. Mogen för sin ålder med bra gångarter, temperament och sinne. En häst för framtiden om matchningen görs rätt. Spännande att se vart framtiden bär oss. Denna häst finns dagliga uppdateringar om.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback