Smakråd på ponny

Datum ~ 2009-11-14 | Tid ~ 18:02:12
Kommentarer (0) | Allmänt
Ingen uppdatering om ridning eller skötsel av Skilla under gårdagen.
Hade supertur och hjälp av bästa Malin som tog henne då underlaget ändå inte ger mig något fick hon vila.

Kvällen spenderades delvis i hästens tecken fast inte min egen. Med gott sällskap åkte jag till Vännäs för att smakråda om en ponnyn. Väl där gick ponnyn på träning för Buster som är en storfräsare söderifrån. Buster har coachat ekipage till de hösta klasserna och själv ridit 150 hoppning.

Träningen var långt ifrån vad jag vanligen ser, och föll mig inte alls i smaken. Buster är en tränare som skriker och skäller väldigt mycket för att ryttarna ska prestera. För mig är det varken pedagogiskt eller hållbart att får höra allt dåligt man gör, istället för att få hjälp uppmuntran och uppskattning. Där är vi alla olika, och jag tror att en tränare som Buster kräver en ryttare som VET ens begränsningar och har stora mål. Sjävl har jag för lite förtroende för mina kunskaper och mig själv för att klara av den kritiken. Som sagt är vi alla olika.

Ponnyn skötte sig bra under träningen och med den nya ryttaren såg det faktiskt riktigt bra ut. Sofie som red under träningen har tidigre ridit hästen 2-3gånger och första gången på träningen. En gammal kompis till mig som är en duktig ryttare och har en prydlig teknik på hästryggen.

Efter träningen och diskuterande med ägarna fick Elin sitta upp och prova sig fram en stund. Provridningen blev väldigt kort då nästa träning skulle börja. Hon fick känna sig för och såg ut att stormtrivas. Ponnyn är väldigt fin och såg ut som en bra läromästare och en lättsam häst att rida. Trevlig och schysst helt enkelt. Dock är den i minsta laget vilket ställer till problem. Elin är i längsta laget och har ambitioner att rida LA i framtiden och på en liten ponny kan det bli problem. Återstår att se vad Elin tycker tänker och känner. Gillar hon fortfarande hästen bokas en hoppning in för att se HUR hästen reagerar med balans och liknande med en längre ryttare.

Håller er uppdaterade angående ekipaget, eller ryttaren i sin jakt på letandet efter d-ponny.
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback