Svar på läsarfråga

Datum ~ 2009-11-08 | Tid ~ 00:21:29
Kommentarer (0) | Allmänt

Rekomenderar du ett Nova-bett till en häst med känslig mun som ej trivs med vanligt gummi bett?


- Tyvärr har jag ingen egen erfarenhet av Nova bettet. Däremot så är passformen och storleken betyder trevligare för en smal hästmun och borde passa dessa betydligt bättre än ett "vanligt" gummibett.

 

Däremot skulle jag ställa mig frågan varför du väljer att rida på ett sådant bett. Anledningen bottnar oftast i problem och alltid är inte lösningen ett nytt bett utan kanske en annorlunda ridteknik som är svaret på gåtan. Den största skillnaden mellan ett gummibett och Nova bettet är att Nova bettet är syntet. Till känsliga hästmunnar rekomenderas ej detta bett då blåsor kan uppstå av synteten. Däremot kan jag rekomendera silikonbett då dessa är mjuka och snälla mot hästens mun. Tyvärr säljs dessa bett ej ofta här uppe med butiken häst & ryttare www.ryttare.com har dessa bett. ALLT är inte upplagt på hemsidan så kontakta denna butik för hjälp och vägledning.

 

Jag hoppas att du blev något klokare av detta. ÄR det någon läsare som provat på syntetbett eller silikon är ni mer än välkomna att hjälpa till  i denna fråga.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback