Dags att höja ribban

Datum ~ 2010-04-19 | Tid ~ 01:17:51
Kommentarer (0) | Allmänt
Efter gårdagens vila var det dags att rida igenom Skilla på banan idag. Hade planerat att hoppa lite för att avdramatisera hoppningen. Ställde upp ett litet hinder på ena kortsidan på ridbanan för att kunna rulla på i båda varven. Planen var att lägga hindret mitt på långsidan, när vi kom till ridbanan hade ägaren av stallet parkerat deras stora hästbuss på ridbanan så utrymmet var begränsat. Då slog jag två flugor i en smäll, ställde hindret på kortsidan för att tvinga mig själv att våga hålla ut vägen, landa, rida rakt fram innan jag svänger vilket jag haft mycket problem med.

Gjorde alla stallsysslor innan Johanna dök upp för att göra mig och Skilla sällskap. Chan skulle få leka hopphäst idag vilket jag vet att han längtat efter. Lite sadelprovning innan hon fick möjligheten att prova Hannas Crown Patriot (min absoluta favoritsadel). Skillade hade tappat en sko efter gåradens löpartur i hagen. Plockade bort broddarna och beslut mig för att låta den andra skon sitta kvar.Efter några uppvisningar ovan mark kände Johanna en orenhet som inte alls funnits där tidigare vilket oroade både henne och mig. Förhoppningsvis är det bara en stukning och dem är på G om några dagar igen.

Började med att känna efter så att hon inte var öm i den oskodda hoven men kunde snabbt inse att så inte var fallet. Red fram och försökte "packa in henne i boxen" direkt och rida med snabba innerhjälper för att inte bli fast i innertygeln. Jobba henne ut mot ytterskänkel och undan för innerskänkel. Jag tycker att jag har henne "hos mig" i början och är nöjd med hennes prestationer. Sen fick jag instruktioner och hjälp av Hanna som red Wella samtidigt och helt plöstligt fick "hos mig" en helt annan betydelse.

Övningen gav bra resultat trots att den var väldigt simpel och krävde grunder, vägar och planering utan att vara komplicerad. Skilla skötte sig mycket bra och fick några riktigt trevliga språng. Tanken är nu att en gång i veckan rida markarbete på banan för att träna gymnastikhoppning, samspel för att underlätta hoppträningarna och påskynda processen.

Har sökt hovslagare under dagen utan att lyckas, hoppas att han har möjlighet att komma ut onsdag eller senast under torsdagen. Fortsätter rida trots tappskon, undviker hårdare underlag och steniga vägar och håller mig till ridbanan tills hon är omskodd.

Känslan idag var helt underbar!
Trots att mitt humör var i botten när jag började i stallet slutade den verkligen på topp innan jag lämnade stallet.
När allt känns svårt och jag tvivlar som mest ska jag försöka minnas dessa tillfällen när allt faller på plats.

Senaste månaden har jag försökt skärpa min vardagsridning och vara fokuserad och konsekvent med träningen. Nu blir det att höja ribban ett snäpp för att trimma henne ordentligt inför säsongen och möjligheten till tävlingsdebut. Kravlös ridning utan mål kommer vara begränsat till en dag i veckan. Alla andra ridpass ska fylla en funktion och ge en "aha-upplevelse" och släppa på onödiga spänningar och bygga massor med muskler.
Nu kör vi!
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback