Hoppträning för Peter Sällström

Datum ~ 2010-08-01 | Tid ~ 22:46:50
Kommentarer (0) | Allmänt
Åkte ut till Innertavle för kvällens hoppträning. Flera duktiga ekipage var med och jag oroade mig för övningarna som var utställda på banan. Började med att värma upp hästarna fritt för att sedan samlas och rida igenom dem i alla gångarter med fokus på rakriktning. Ställde igenom dem och hittade en god balans, takt och tempo.

Kvällens hoppträning var långt ifrån vad jag är van och fick tankarna att snurra. Mycket vila, diskussioner och träningen drog ut på tiden enormt. Men det var en givande träning och gav mig mycket att fundera på. Peter hade ett helt annat sätt att tackla problemen som uppstod och ville att jag skulle rida Skilla på ett helt annat sätt än jag är van eller fått tips om. Mycket att fundera på, och vad som faktiskt är det vinnande konceptet. För tillfället kommer jag ta in det bästa av det flesta och lära mig att hitta känslan och förtroendet mellan häst och ryttare.

Peter hade en tanke om att travhoppa så länge hon inte är balanserad och starkare i galoppen för att underlätta min anridning och min inverkan. Att sätta sig ner och vänta ut hästen mot varje hinder var en helomvändning för mig. Att inte inverka speciellt mycket och inte korrigera speciellt mycket om hon stannade. Länga ut tygeln och bara sitta kvar gav helt andra resultat än tidigare träningar. Vid några tillfällen var hon kalasfin och jag hade svårt att hålla henne då hon sög tag i hindren med en otrolig känsla och bjudning som jag tidigare saknat.

Fick plocka bort sporrarna då Peter tyckte att hon överhoppade så mycket med dem, den tanken har salgit mig också. Tror att jag framöver väljer att ta med sporrarna men inte använda dem speciellt ofta, endast om hon har en sämre dag och mycket humör.

Hoppade en lång linje med en kombination med titthinder vilket fungerade väldigt bra och bättre än förväntat. Skilla var modig och tog mig igenom svårigheterna.

Nu måste jag smälta träningen, bestämma mig lite för vilken metod jag gillar och fortsätta jobba på den. I dagsläget tror jag på att veckoträna för Eva Jonsson och rida för Peter någon gång då och då. Vissa saker tyckte vi olika om, andra inte. Tror på att ta in så mycket information som möjligt och använda sig utav det bästa i rätt lägen.

- Uppdaterar med övning senare när tillfället ges
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback