Målen för 2010 - med och motgångar

Datum ~ 2010-12-31 | Tid ~ 15:25:48
Kommentarer (1) | Allmänt
Här kommer första inlägget av tre som handlar om.
Målen för 2010 - vilka som uppnåddes och vilka som får skjutas på.
Resumé för hela 2010
Målsättningar för 2011.


Här kommer målsättningarna som jag satt upp för 2010.
Gemensamma mål:
Bygga upp en god grundkondition och styrka
Regelbunden veckoträning
Debutera på tävlingsbanorna i dressyr och hoppning

Mina mål
:
Stärka min sits och förbättra min grundkondition
Utvidga mina kunskaper kring hästens beteende och förmåga
Vid önskemål av ägare debutera med ungponnyn Melody

Dessa mål satt jag upp i början av Januari för oss. Blandade resultat och massvis med träningar har vi kommit en bit på vägen.

De gemensamma målen
har fungerat bra. Både jag och Skilla har byggt upp en god grundkondition och styrka. Skilla har byggt fina muskler, hittat en bärig form i alla gångarter med visst jobb kvar i galoppen. Min styrka är otroligt mycket bättre, koordinationen har återfunnit sig och konditionen ok.

Den regelbundna veckorträningen har fungerat bra i vår huvudgren, hoppning. Men tyvärr varit bristande i dressyren. Största anledningen till detta är val av tränare och tillgänglighet. Månadsträning med Ann Hammarlund har vi dock kämpat på med under året.

Debuten på tävlingsbanan var möjlig i båda grenarna. Under årets gång har vi hunnit med att debutera 1m och LB:1 dressyr. Blandade resultat, endast 3 starter i dressyren och ca 10 starter i hoppning. I hoppningen har vi lyckats få med oss hela 6 rosetter.

Mina mål under året har varit kämpiga och tyvärr inte genomförbara i full utsträckning. Min sits och grundkondition har förbättrats under året. Regelbunden träning på hästryggen och även personlig träning har utvecklat mig otroligt. Att sträva efter perfektion är tufft, men med tiden ska det sitta!

Min kunskap kring hästens förmåga och beteende har utvidgas. Ännu är jag långt ifrån fullärd, men jag har tagit ett steg tillbaka och funderat mer kring "varför gör hästen så här". På den vägen lärt mig mycket om hästens beteende, träning och inlärning. Att äga unghäst är helt klart utvecklande!

Debuten med Melody blev tyvärr inte möjlig. Vi tränade i början av Januari tillsammans, men kort där efter bestämde sig ägarna för försäljning. Melody flyttade till ett försäljningstall som mina närmsta vän driver. Hon vidareutbildades inom dressyren och hade otroliga lovord. Tyvärr var planerna för Melody omöjliga. Smärta och annat hindrade utvecklingen och när en röntgen och andra behandlingar utfördes kom faktumet att hon inte gick rädda. Melody fick sent under hösten somna in och springer nu på det evigt gröna ängarna.

En längre resumé och sammanfattning av året kommer lite längre fram! Nya målsättningar för 2011 kommer även att dyka upp snarast möjligt.

Kommentarer
Postat av: Evelina

Det låter bra tycker i alla fall jag :)

2011-01-02 @ 17:59:45
URL: http://evi0627.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback