Säsongsavslutning

Datum ~ 2010-12-19 | Tid ~ 11:34:11
Kommentarer (0) | Hoppning
Gårdagens julklappshoppning blev säsongsavslutning för mig och Skilla. Ett bra år har varit och våra bedrifter, framgångar och motgångar kommer jag att berätter mer om i ett längre inlägg senare.

Åkte ut till stallet vid lunchtid för att fixa alla stallsysslor innan tävlingen började. Därefter var det att fixa hästarna, lasta och åka ner till anläggningen. Blev satt på en funktionärsuppgift i första klassen som jag hade väntat avbyte på men eftersom ingen kom stod jag där hela första klassen. Jag och Skilla var ekipage 7 i andra klassen (ingen paus emellan). Vilket betydde att när 60cm var klar, sprang jag ut till hästen, kastade på utrustningen och hoppade upp i sadeln. Hinner skritta ett varv på volten och trava en åttvolt innan jag blir inkallad till framhoppning. (Grattis!!)

Fortsätter framridningen och hör speakern säga "väntar gör Evelina Pettersson och Skilla". Sväljer tungan lite lätt och fortsätter trava fram. Tävlande efter mig var Katharina som vänligt bytte plats med mig i startlistan då hon var framriden sedan förra klassen och klar med framhoppningen. Började galoppera fram på den minimala ytan som vi hade till framridning. Skilla kom inte alls igång och om vi ens kan kalla det galopp är frågan. Hoppade fram på lilla i trav för att sedan hoppa räcket två gånger. Därefter var det vår tur in på banan. Allt som allt hade vi en framridning på ca 7minuter.

Inget att göra åt saken, galopperade fram på tävlingsbanan så Skilla fick komma igång och hitta galoppen och bärigheten själv. Därefter påbörjade vi vår runda. 7 språng och enkla linjer, lite tajts men nyttigt på denna höjd att rida linjerna korrekt och få med bogarna. En felfri runda och rosett vid utgången! Kändes riktigt trevlig, lite loj men otroligt nöjd med tanke på omständigheterna.

Inför 90cm rundan hann vi inte gå ut utan stannade i ridhuset medan de andra hästarna hoppade fram. Tog räcket en gång innan det var min tur igen (ca 3hästar emellan). Skilla kändes okej men störd över den lilla framridningen / framhoppningen. Väl inne på banan fick vi upp galoppen och tempot lite, denna runda var bra, red på bra beslut genom hela och sprången var riktigt trevliga. Tyvärr missade vi fyran och fick lägga en volt! Men inga hinderfel och en mycket nöjd ryttare och häst när banan var klar!

Kul att få två rätt bra rundor med tanke på att hon endast gått två klassen en gång förut! Lite trött men inte alls så farligt, bra att tänja lite på gränserna inför nästa år!

Nöjd med detta som avslut och ser fram emot nästa års bravader. Nu kommer Skilla ställas på vila, så uppdateringen kommer handla om andra saker än vår ridning. Hoppas på att få ut equiterapeuten i mellandagarna för en genomgång innan vi sätter igång i början på nästa år.
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback