Stärkande och gymnastiserande

Datum ~ 2010-12-08 | Tid ~ 00:31:08
Kommentarer (0) | Hoppning
Dagens hoppträning fortsatte i samma anda som förra veckas träning. Styrketräning och gymnastiserande så här under lågsäsongen är det ett gyllene tillfälle att stärka hästarna inför kommande säsong.

Började med att hoppa fram på ett litet räcke med två bommar som låg tätt och på ca 50-60cm från marken. Övningen gick ut på att komma från spåret, flytta hästen undan skänkeln för att sedan rama in och travhoppa räcket. Lättare sagt än gjort, och i dagsläget så köper inte riktigt Skilla min vänstra skänkel vilket försvårade denna övning. Mitt gamla ridsätt att placera henne rätt på linjen innan jag får inverka visade sig idag, vilket var svårt att komma ifrån. Fick en tillsägelse att komma ner i sadeln och blev tillsagd att länga mina läder ett hål. Känslan av att hoppa i dressyrläder var överhängande och väldigt störande. (Att tillägga är att detta var mina normala läder till mitten av sommaren) nu känns dem TOK långa. Efter att ha upprepat övningen ett antal gånger undan vänster skänkel var det dags att byta varv. Här fick jag mycket gratis och bättre resultat omgående.

Att rida en övning som denna var verkligen svårare än den verkar, att få en sidoförflyttning och sedan rama in och räta ut var väldigt nyttigt för mig och Skilla. Språngkurvan var väldigt bra redan från början av träningen, runda fina språng med god spänst och styrka!

Andra övningen var galoppbommar som sedan las upp till en studs på fem språng längst långsidan. Riktigt nyttigt och fick en väldigt bra känsla där Skilla hoppade ordentligt genom hela linjen, jag kom till en god ridning efter några gånger där jag fastnat och blir stum i handen. Förhållningarna måste jag få igenom för att hon inte ska öka ut, men att ta igenom dem på rätt plats var klurigt. Mycket trevligt avslut när jag hittade rätt ridning och galoppen var väldigt stark och lätt påverkad idag vilket var underbart!

Efter att övningen med studsen var avklarad var det dags för kvällens utmaning - trekombination. Något jag näst intill aldrig hoppat under min tid som ponnyryttare och aldrig på en storhäst, och aldrig på en unghäst. Nervöst red jag an, men det var inte alls så svårt som jag befarat! Min kloka underbara häst löste det utan större ansträning! Kom på kombinationen några få gånger, hittade ett bra flyt och avslutade träningen. Väldigt nöjd och tillfreds!

Skilla var trevlig i ridningen från framhoppningen och resterande tid av träningen. God galopp och med på noterna (ej vänsterskänkeln till en början). Mycket trevlig ridbarhet och otroligt possitiv för dagens arbete! Super kul och verkligen dagens höjdpunkt efter en dålig start.

Imorgon blir det lätt jogg på kvällen för att vila under torsdagen. Känns otroligt roligt att vi hittat varandra och synkar så bra till och från. Nu är det bara en dryg vecka kvar och lite till innan hon ställs på en välförtjänad vintervila. Kommer avsluta säsongen och året med en julklappshoppning!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback