Resumé av 2009

Datum ~ 2010-01-07 | Tid ~ 23:53:24
Kommentarer (3) | Allmänt
År 2009 var ett händelserikt år. Här kommer lite hållpunkter och berättad vad som händer under det olika månaderna, sjävklart är detta bara en sammanfattning. För er som följt mitt bloggande har ni hört och läst om betydligt mer än detta.

Januari:
Kiara satts igång efter sin 6månader långa vila och semester efter en mindre skada som uppkom vinter 2008. Långsam igångsättning med varierat arbete och mycket skritt blev vardag för oss i Hörnsjö. Kiara rids ca 2-3 dagar i veckan varierad läng på skrittpassen.



Min själsfrände och en del av min själ får somna in och lämna vår värld. Älskade Violetta vandrar vidare till det evigt gröna ängarna i Trapalandia. Avskedet var det jobbigaste någonsin i mitt liv. Hur kunde något på lån göra så ont? Någon annans komma så nära?



Februari:
Kiara flyttar hem till gården och igångsättningen blir regelbunden och mer intensiv för att komma igång till sommaren och senare försäljning. Kiara rids nu ca 4 dagar i veckan längre skrittpass. I slutet av månaden läggs kortare travpass in. Tacksam för den hjälp min underbara medryttare gav under denna tid.

Mars:

Kiara rids nu 4dagar i veckan och börjar travarbetas mer regelbundet. Fortfarande endast på rakt spår och väligt genomtänkt för att minska skaderisken eller återfall i dåliga dagar. Här kommer tanken, lägga av med hästar efter försäljning eller hitta mig en storhäst?

April:
Tanken kring storhäst känns avlägsen men tar ändå kontakt med fåtalet hästägare med intressanta storhästar. Beslutet om att sluta med hästar hänger över mig som en svart dimma och timmarna med Kiara känns tunga. Här börjar Kiara galoppera mer och mer för att snart vara ridbar i alla gångarter mer "normalt" fortfarande lite återhållsamt. Medryttaren sköter stora delar av ridningen då jag känner mig osäker kring hennes gångarter. Tvivlet har satt rot i min hjärna och mitt hjärta. Därav rids hon mestadels av min medryttare som njuter av varje sekund.

Maj:
Beslutet tas att Kiara ska läggas ut på annons vilket är med tungt hjärta. Annonsen skrivs och läggs ut på hästnet samt bekantas hemsidor. Nu är Kiara igång i alla gångarter och rids mellanhårt i dessa. Ingen hoppning ännu då detta kändes orelevant. 22maj filmas Kiara för sin försäljningsvideo och därefter är annonsen pubilcerad. Provridning anordnades och besök därefter övertygde både mig och familjen om att vi hittat rätt hem åt Kiara.



Juni:
Försäljningen planeras och Kiara flyttar till Täfteå och Helena midsommarveckan. Trevligt stall och en mycket ambitiös ryttare som vill ha en vän för livet och en häst att växa med, för detta passar Kiara perfekt. Dressyrläromästare blir hennes framtid och förmodligen blir detta ett hem hon får ha resten av hennes liv.

Juli:
Under juli månad var min första sommar utan häst på det sista 4åren vilket kändes väldigt annorlunda och konstigt. Plötsligt fanns det tid för allt annat än hästar. Några ponnytävlingar drogs jag med på och fick agera hästskötare vilket gav mig blodad tand igen. Då alla protesterade starkt mot mitt slut med hästar väcktes tanken. Jag kanske behöver hästarna, och är bra på detta. Storhästletandet blir nu mer aktivt och seriöst.

Augusti:
Här börjar jag även att hoppträna Melody för att hjälpa till med vidareutbildning av denna gröna ungponny.
Med ljus och lykta letar jag efter en häst med potential och kapacitet för framtiden. Hästkunniga människor kopplas in för att hjälpa mig i mitt letande. Potential och kapacitet för framtiden prioriteras före resultat och "många år på tävlingsbanan". Många lovande hästar dyker upp men försvinner av olika anledningar. Här hittar jag D som jag provrider under två gånger och faller pladask. En valack f.2001 med resultat till 110cm men med goda vitsord för framtiden. Tyvärr går denna häst inte igenom veterinärbesiktningen och köpet läggs på is.

September:
1månad i Costa Rica. Letandet av storhäst fickvänta tills hemresan började närma sig. Hästabstinensen var stor, hästarna som fanns i Costa Rica var under alla kritik. Låg standard och utmärglade rangel med varken muskler eller fett på kroppen var de enda hästar som syntes till. När det närmade sig hemfärd började hästletandet ta fart igen. Några intressanta togs kontakt med, resterande fick vänta tills mina fötter fanns på svensk mark.



Oktober:

Denna månad var det många hästar som passerade genom mina tankar. Ingenting jag fastnade för som kändes perfekt tills fuxstoet dök upp. I mitten av oktober fick jag en känsla "bära eller brista". Jag satsade allt på ett kort, gick hästen igenom besiktningen så skulle en trasport bokas upp. Allt klaffade och helt plötsligt skulle jag bli hästägare igen. Den här gången var stallplats fixad i Stöcksjö med tillgång till ridhus och allting skulle underlätta den svåra tid jag haft i stallet hemma. Vänner, sällskap och annat skulle finnas tillgängligt.

Den 23 Oktober rullar hästlastbilen in på gården till stallet och min nya stjärna anlände. Köpet skedde osett så nerverna var mer än på helspänn. Kärlek vid första ögonkastet - OJ vilken lättnad.



November:
Denna månad spenderades med att lära känna, prova och känna mig för med min nya häst. Allting togs väldigt långsamt då tid är något vi har massor av. Att rida in sig på en storhäst med bra gång och mycket humör krävde mer än jag anat, en utmaning men en rolig sådan.

December:
På grund av det dåliga underlaget var ridturerna väldigt begränsade och att "köra hårt" var en omöjlighet. Mycket skogsturer och några få ridhusbesök skedde under denna månad. Ett försök till hoppträning hann vi även med. Detta beslutade vi rätt omgående skulle få vänta lite längre, tills tiden var mer mogen. Här ställs även Skilla på vintervila efter skotapp samt olycka i hagen till Januari. Vintervila sträcker sig över 2½ vecka för att smälta intryck och för att vara redo för kommande år.


Kommentarer
Postat av: hanna

Intressant blogg!=) Ta gärna en titt på min :) Tävlar nationell dressyr och fälttävlan på elitnivå. I bloggen kan man följa mig och mina 4 tävlingshästar + lite annat smått och gott! :D

2010-01-09 @ 01:26:59
URL: http://ttail.blogg.se/
Postat av: linda

den skimmeln var ganska lik min ponny c-ponny jag hade :)) kolla på kategorin : "Min häst" ;)

2010-01-09 @ 20:51:16
URL: http://lindagustafssoon.blogg.se/
Postat av: Hoppbloggen

Hanna; Tack! Vad har du för mål för 2010?



Linda; Jasså, smygkikade lite och dem liknar varandra ganska mycket faktiskt!

2010-01-09 @ 21:23:49
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback