En billig försäkring för knän och leder - stigbyglar

Datum ~ 2010-01-02 | Tid ~ 21:25:43
Kommentarer (5) | Artiklar
För alla hästintresserade och främst för oss ryttare som även hanterar hästarna från ryggen är det viktigt att tänka på säkerheten. Därför har jag valt att ta upp detta  i tre olika delar som från olika synvinklar påpekar vikten av säker utrustning.

Första inlägget kommer vara koncentrerar kring stigbyglar och dess effekter på knän, leder och ligament , vad som gör en faktiskt skillnad och vad som bara är en smaksak.

Efter att ha läst kring de olika möjligheterna som finns i ämnet "säkerhetsstigbyglar" måste jag säga att valmöjligheterna är många. Det finns självutlösande, stigbyglar med speciella funktioner som ska "snurra ut foten" förhindra den från att fastna på olika sätt. Själv har jag valt att använda mig av Mountain Horse stigbygeln SCS3.

Diskussionerna har varit många kring det olika ledade stigbyglarna, är det någon påverkan på leder, knän och ligament och kan då dessa ledade stigbyglar göra någon skillnad? Något riktigt svar på denna fråga kan jag tyvärr inte ge. Men reaktionerna av ryttare som använt sig av dessa och av egen erfarenhet känns det helt klart som en liten åtgärd för att eventuellt förhindra ett kommande problem.

De ledade stigbyglarna med sjävlutlösande platta för att minska risken för att fastna har jag tyvärr stött på betydligt mer negativa åsikter än positiva. Då dessa inte alltid fyller sin funktion och skjuter ifrån i det kritiska läget eller självutlöser utan anledning har dessa inte alls samma värde i folks ögon.

Hur de ledade stigbyglarna förhindrar att foten fastnar i stigbyglen och räddar ryttare från att släpas bakom hästen är även detta ovisst. Sjävklart kan de ledade stigbyglarna underlätta detta, om en säker sko använads. Men någon 100% säker lösning finns tyvärr inte idag. Sjävklart finns det bättre och sämre lösningar men i mitt fall tror jag det mesta handlar om sunt förnuft och ett gott säkerhetstänk kring grundutrusning som skor/stövlar och ridbyxor.

Mitt val att rida med Mountain Horse SCS3 stigbyglar i samband med hoppning eller fältritt är för mig något som lugnar min själ. Någon fysisk påverkan kan jag inte avgöra om det ger i längden eller kortsiktigt. Men för tillfället känns det bättre. Om det senare visar sig ha en positiv påverkan på knän, leder och ligament ser jag detta som en positiv överraskning.

Nedan finns bilder och länkar för några olika typer av säkerhetsstigbyglar för mer information och vidare läsning.

Rostfri stigbygel
Equi Wing
Kwick-out
Footsaver
Sprenger Bow Balance
Sprenger stigbygel
SCS3 Mountain Horse

Vad trivs ni med för stigbyglar och har ni några erfarenheter av någon av det ovanstående eller andra att rekomendera?
Kommentarer
Postat av: Hoppbloggen

Jag har faktiskt haft ögonen på dessa då dem verkar bra på många sätt. Främst på att minimera risken för att fastna.

2010-01-02 @ 21:28:45
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/
Postat av: Emily

Skönast tycker jag är de ledade, särskilt bow balance, jag får ofta ont i fotleden pga att jag trampar ner hälen för mycket (är typ överböljig). Men jag har vanliga med "gummisnodd" nu och har haft väldigt länge, skulle gärna byta men det kostar ju en del såklart ;)

2010-01-03 @ 11:17:12
URL: http://memily.blogg.se/
Postat av: Hoppbloggen

Jag har haft lite problem med knäna tidigare och känner av detta i fasta stigbyglar. När jag fick mina Mountain Horse stigbyglar blev det mycket bättre. Så någon inverkan tror jag absolut att det har. Ja verkligen, bow balance skulle jag prova om ekonomin tillät.

2010-01-03 @ 15:11:39
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/
Postat av: matilda

Jag använder sprengerstigbyglar till vardags och helt vanliga till tävling. Varför? jo jag tycker det är snyggast. Men sedan är jag ju ingen hoppryttare heller. jag tycker sprengers är mycket sköna

2010-01-05 @ 03:01:24
URL: http://farrix.blogg.se/
Postat av: Hoppbloggen

Precis! Vi alla tycker olika och använder vår kunskap på olika sätt. Smaken är som baken! Precis, förhoppningsvis så ska det vara mindre skaderisk i lugna dressyrprogram.

2010-01-05 @ 23:12:02
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback