Monster trivs i mörker

Datum ~ 2010-01-15 | Tid ~ 23:32:55
Kommentarer (9) | Allmänt
Kvällen spenderades i stallet bland alla tävlingsryttare. För imorgon är det seriedressyr på föreningen där många av stallets hästar ska medverka. Tyvärr är jag och Skilla inte redo för detta än, men hoppas på att vara det till nästa omgång.

En trevlig kväll med bra sällskap och en avslappnande stund där allt bara var lugnt och tyst. Vi pysslade med hästarna en hel del sen blev det att rida ut i mörkret. Ovanligtvis var Skilla på tårna och väldigt lättskrämd vilket inte hör till hennes natur. Kanske var det vilan som hon fick igår som gjorde att energin sprutade ut genom öronen. Resultatet blev ändå OK och hon jobbade avslappnat och fint under större delar av passet.

Det är en väldigt stor skillnad på hur hon rör sig och beter sig sen hon kom. Hon är inte alls lika motsträvig i omställningarna och jobbar bättre utan att bita fast i bettet. Visst är det långt kvar innan alltig sitter men det är väldigt stor skillnad.

Imorgon blir det att jobba igenom henne lite mer ordentligt och förmodligen rider jag på "konditions slingan" som jag och Hanna red på i tisdags. Bra underlag där hon får arbeta ordentligt. Slänger säkerligen på gramanen bara för att orka hålla ihop henne och slippa "bråka". Eventuellt blir det till att galoppera lite imorgon.

Söndagen blir lugn och förmodligen bara ett skrittpass efter massören har klämt igenom henne.
Har tyvärr inte fått någon tid, vilket oroar mig något. Förhoppningsvis hör hon av sig under morgondagen.

Åker och fotograferar på tävlingen imorgon och uppdaterar med bilder om ljuset är OK. Hoppas på att jag får några timmars sömn så att jag tar mig upp. Det är verkligen inte min starka sida.

Tack för allas komentarer om liniment! Fortsätt gärna att komentera och diskutera kring detta ämne då det är väldigt många olika åsikter och erfarenheter kring liniment djungeln!
Kommentarer
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

SVAR: Upptäckte just att jag skrev fel namn på linimentet; Liniment Blue är det som är bra, INTE Blue Lotion (Har i och för sig aldrig testat det, det är 0 karens på det också...), blandar alltid ihop dem... xP



96 timmars karens är det på Liniment Blue.



Jag har också hört att det ska spolas i en viss tid, dock har vi ingen spolspilta så jag drar dock bara några gånger med en blöt svamp. Tycker att det har fungerat super på mina gamla hästars ben som annars gärna blir lite galliga, även om jag inte blötar enligt "tiden".

2010-01-15 @ 23:55:15
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: Carro

Vilken är "konditionsslingan"? :)

2010-01-15 @ 23:58:58
URL: http://carolinajohanssons.blogg.se/
Postat av: Hoppbloggen

Freja;Har hört mer om Blue Lotion, men inte vad det har gett för resultat. Antar att det är ett ganska vanligt liniment. Är liniment blue kylande ?



Det tar 15minuter för kylan att "tränga in i leden" och för att det ska ge någon effekt krävs det att man spolar länge. Samma sak gäller för oss människor som bränner oss. Spolar man bara en stund hjälper det kortsiktigt, spolar man 15minuter så kommer man åt längst in och lindrar smärtan långsiktigt.



Det låter som bra vård av hästarna, hålla benen rena och snygga är alltid något positivt!



Carro; Konditionsslingan är den som travhästarna brukar använda sig av. Vi red inte runt, utan fram och tillbaka. Men det finns en lång och en kort !

2010-01-16 @ 00:16:25
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/
Postat av: Tina - Born "Bornis" Late

Svar: Ja iofs det har du rätt i..

Jag har ont i min höger arm, från axeln ner till armbågen.. Vet faktiskt inte vad jag har gjort, det började för ca en månad sen, sen har det bara blivit värre och värre..

Jag trodde först att det var en inflamation, men har tagit tabletter som är till för att ta bort inflamationer, men det har inte blivit bättre mer än för stunden..



Sen har jag problem med mina knä, har varit hos fyra olika läkare, varit på magnetröntgen och vanlig röntgen men dom hittar inget, har haft detta i över tio år. I början trodde läkarna att det var en sak som man växte ifrån (kommer inte ihåg vad det heter just nu), det skulle försvinna allt från 6 månader till 2 år..

Har fått remisser hit och dit till både ortopeder och sjukgymnaster men inget vill hjälpa..

2010-01-16 @ 03:30:55
URL: http://bornlate.blogg.se/
Postat av: BORÅS ryttaren

snygg blogg!!

hoppas du får en bra dag :D

2010-01-16 @ 07:49:13
URL: http://borasryttaren.blogg.se/
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

SVAR: Både Liniment Blue och Blue Lotion är först kylande och sedan värmande.



Nu får du mig att vilja ha en spolspilta ÄNNU mer! x) På våren/sommaren är det lättare för då kan man stå ute och spola med slangen.

2010-01-16 @ 08:41:57
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: Sandra - Keep It Natural

Sv: Absolut, de är på benen jag använder de ;) Rekommenderar de varmt.

2010-01-16 @ 09:18:20
URL: http://velepa.blogg.se/
Postat av: Jeanette

Hej! Om det blev några bilder på mig och Ferro så får du gärna skicka dom till mig! :D

[email protected]

2010-01-16 @ 16:25:15
URL: http://jeeanette.blogg.se/
Postat av: Hoppbloggen

Tina;Axlar har tendensen till att ta tid. Faktiskt riktigt dumt ställe att få problem i. Du borde helt klart kolla upp det. Om det handlar om en sträckning eller överansträngning måste du får hjälp med både rehab och eventuellt medicin. Kolla upp snälla du ! :)



Det med dina knän låter helt klart skumt. Tråkigt att du inte får den hjälp du behöver att komma till botten med ditt problem. Har du funderat någonting på alternativ behandling som akupunktur och liknanade?



Borås ryttare; Tack! Jag gillar faktiskt den nya designen otroligt mycket !



Freja; Kylande och sen värmande verkar vara populärt. Spolspilta är faktiskt riktigt lyx att ha i stallet. Än så länge används den inte så mycket men den används mer när det blir varmare skulle jag gissa. Precis, allt blir lättare sommartid!



Sandra; Jasså? Jag har endast sett folk som använder det på bakknän och rygg. Men det fungerar säkert lika bra på benen! Den är ju trots allt till för leder, ligament och liknanade.



Jeanette; Kommer att uppdatera med bilder på min hemsida om jag hinner under kvällen. När bilderna finns utlagda kommer jag att skriva länken här på bloggen, så håll utkik!



2010-01-16 @ 17:21:09
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback