Stormoväder

Datum ~ 2010-01-04 | Tid ~ 21:59:51
Kommentarer (0) | Allmänt
Första stormvarningen kom idag av en stallkompis som ringer och är lite oroad. Min häst har inte rört morgonmaten inte ens undersökt utfodringen. Vanligtvis har jag en väldigt matfrisk häst som snabbt mumsar i sig maten som serveras, men inte denna dag. Hon rådfrågade om hästen skulle få tas in till boxen eller byta till en annan hage som har ett vindskjul tillgängligt. Jag valde självklart hagen med vindsjul då Skilla skulle vantrivas mer innomhus ensam än ute i stormen med de andra hästarna. Några timmar senare var aptiten tillbaka och hon mumsade tryggt på sitt ensilage i skjulet. Att bedöma av hennes beteende = Min häst hatar storm, därav matvägring. - Lösningen på detta är att vi lånar hagen med skjulet till onsdag då ägaren till denna hage kommer tillbaka med sin häst. Dessutom är vintertäcket nu utrustat med en stor tjock hals som ska skydda från den värsta vinden och kylan.

Idag var det debut ritten efter Skillas vintervila och min konvalicent. Det var hög tid att ta tag i ridningen och komma igång då planerna är stora inför kommande säsong. Trots det stormiga vädret och Johannas tveksamhet packade vi på oss kläder, reflexer och annat och begav oss ut i stormen. Till vår stora förtjusning så nådde inte de värsta vindarna oss när vi höll till på vägarna omgiven med skog på vår tur. Armen var i OK skick, skönt kan jag nog inte påstå att det var att rida med armen i ett mystiskt läge och oväntad användning, men helt ok och uthärdligt. Chan som vanligtvis är studsig och sprättig skötte sig otroligt bra. Med bomull i öronen och luva skötte han sig som en "tråkig valack" vanligtvis gör, vilket inte hör till Chans beteende.

Skilla fick för första gången prova gå med gramantyglar vilket jag kommer använda mig av framöver regelbundet. Dagens prov gick galant och gramanen kommer endast finnas där som en trygghet och inte ett tvång. Vägledning helt enkelt. Hon var pigg och glad, trippig och ganska spänd. Men något annat har jag inte förväntat mig av en häst som stått på vila som får sin "debut tur" för 2010 i stormen. Ett lyckorus i kroppen efter avslutad ridtur. Imorgon hoppas vi på mindre storm och en längre tur med trevligt sällskap. NU är vi på gång!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback