Hysteri

Datum ~ 2010-06-24 | Tid ~ 01:54:38
Kommentarer (0) | Allmänt
Första ridpasset sen vi flyttade hem och förra veckans rabalder. Planerna var att skritta ut barbacka och känna ordentligt, någon kort trav för att avgöra rörelsen. Efter att ha tränsat i hagen var beredd på att sitta upp utanför fick jag snabbt ändra dessa planer. Direkt Skilla gick ut från hagen blev det kalabalik.

Bavaria började skrika och springa (trots att vi stod endast 5meter bort) och Skilla blev stressad. Promenerade med en hysterisk häst till gården och kastade in henne i boxen för att hämta resterande utrustning. Väl på med utrustningen började hon slappna av och koncentrera sig på mig. Tog en längre skrittur ut i skogen i terrängen för att skringa tankarna. Skilla skötte sig bra, glad att vara under ryttare igen. Hennes vaggande kändes mycket bättre än innan vilan. När slingan tog slut och vi vände hemmåt började hysterin igen. Skilla skrek, hoppade, bockade, stegrade och visade alla skolor ovan mark när jag inte lät henne springa hemåt.

Irriterad över en något hysterisk häst bestämde jag mig för att "känna igenom" klart innan jag gav mig för dagen. Gick ned på åkern för att lossa båda sidorna, skrittade och travade. Jobbade med övergångarna för där var det ett tydligt obehag efter nervsmällen förra veckan. Idag kändes det bra och hon var riktigt trevlig i formen och jobbade på stundtals riktigt bra. Däremellan fick jag övertyga henne om att hålla fokus och inte skrika, studsa eller protestera över att vara ensam.

Väl hemma i stallet blev vi mer ovänner och skiljdes åt så. Ingen mat fick jag i henne heller, hennes fokus var långt borta och inte alls vid tanken på att vara hungrig. Tur nog fick hon i sig allting senare under kvällen.

Nya tag imorgon, måste besluta om det blir Örnsköldsvik nästa helg eller inte. Känns hon bra åker jag nog, men jag måste hinna hoppa minst en gång innan dess.
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback