Snömongo

Datum ~ 2010-03-16 | Tid ~ 01:01:27
Kommentarer (0) | Allmänt
Söndagsfixet som jag nämnde i tidigare inlägg blev det snabbaste söndagsfix / stallvisit hittils.
Mockade, fixade mat och annat nödvändigt samt malde jag korn för kommande vecka på ca 17minuter. Tydligen hade familjen Pettersson bjudit in till "familjemiddag" inräknad mormor och morfar under söndagen vilket jag fick veta cirkus när jag vaknade kring 12.00.

Anna och Jasmin (min pojkväns systrar) skulle spela match under kvällen och jag ville hemskt gärna se denna, därav stressen i stallet. Ordnade det nödvädnigaste under gårdagen, fortsatte idag.

Måste tillängna min mamma en stor eloge som tog på sig städbiten i stallfixet och utförde denna idag innan hon åkte till arbetet! - jag gillar min mamma väldigt mycket, väldigt ofta!

Fick ett sent besked under gårdagen att hovslagaren skulle komma ut idag kring 16.45. Hade tyvärr ingen möjlighet att medverka själv så min trogna Hanna ryckte in och hästen har nu nya skor runtom! Helt smärtfritt hade det väl inte varit, men han kunde utföra sitt jobb och hästen skötte sig efter omständigheterna bra i slutet samt bak.

Efter jobbet åkte jag förbi anläggningen där jag betalade av mitt Catago täcke som jag haft hemma för provning. Eftersom det var otroligt snyggt, välpassande och välbehövligt fick jag kosta på mig detta täcke. OJ vad snygg Skilla kommer bli iklädd detta ljusblåa täcke. Tänker dock vänta lite med invigningen tills det matchande grimman dyker upp, och vädret är passande för en invigning samt fotografering.

Tömkörning stod på schemat nu när Skilla är skodd och riskerna med att sitta upp efter fyra dagars vila kändes inte lockade. En något laddad bäbishäst leddes till ridbanan där hon tömkördes först av mig, senare av Hanna. Till en början var kontakten den vanliga "avknäppt" och något spänd överlinje. När Hanna tagit över och jobbat henne en stund började spänningarna släppa. Självklart kom ett "jag förstår inte utbrott" som hade mycket lätt kunnat sluta i en katastrof. Skilla började snurra helvilt och "trasslade" in sig i tömmarna. Därefter släppte vi av, hästen hoppar genom snövallen, blir liggandes en hundradel eller två, kommer över kanten och springer hem till stallet / hagarna. En spurt utförd av mig och Hanna hämtade vi upp en skadefri något uppjagad Skilla nere vid hagarna. En pytteliten skråma var beviset på hennes vådafärd!

- Tänk att det kan få gå så bra, när det kunde slutat i katastrof, brutna ben eller att någon kom till skada. Vi återvände till ridbanan och fortsatte där vi slutat. Nu när Skilla sprungit bort den värsta energin var hon betydligt mer samlad och sammarbetsvillig. Riktigt trevlig i formen, ärligare, rundare och mycket nöjdare. Efter en liten "uppvisning" var det dags för mig att ta över. Självklart kom det små "kan du, vet du" frågor från Skilla då jag inte alls har samma koll som Hanna. Till slut lyckades vi mötas halvvägs och avslutade passet riktigt bra.

Jag är nöjd med min insats och Skillas respons på arbetet efter alla om och men. NU återstår att se om Emma i stallet törs ta sig an att tömköra Skilla mot gentjänser framöver. Skulle vara skönt med någon som har koll och kan hjälpa mig och Skilla på vägen. Hanna är redan "överbelastad" och jag vill inte utnyttja hennes godhet allt för mycket allt för länge.

Trevligt sällskap i stallet avslutade en lång arbetsdag med fniss och skratt.
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback