Uppskattat återseende

Datum ~ 2010-03-10 | Tid ~ 22:11:39
Kommentarer (10) | Allmänt
Började eftermiddagen med att hålla en dressyträning för Ines och Melody. Dagens övning gick ut på tempoväxlingar samt hitta stödet och sambandet mellan hand och skänkel.

Övningen fungerade långt över förväntan och Melody gillade upplägget och utförandet av övningen och dess tillhörande hjälper. Ines skötte sig riktigt riktigt bra och har blivit otroligt stadig och fin i sin sits. Det har hänt mycket sen dem började träna för mig och sen förra året i Mars då jag såg ekipaget första gången har det hänt otroligt mycket. Det är väldigt mycket jobb kvar, men OJ så långt dem kommit sen rutinerna fallit på plats.

Melody var avspänd lugn och fokuserad under det större delarna av passet och dess övningar. Under ett tillfälle och en ökning fick hon sådant påskjut bakifrån att bakbenen nästan tog i magen, vilket självklart skrämde henne! En häst som Melody alltid varit kort i steget och trippig blev väldigt chockad när bakbenen kom under magen och påskjutet fick gå igenom hela kroppen. Riktigt fin överlinje visade hon även upp under passet. Ines verkade väldigt nöjd och pratade om en känsla hon aldrig haft förut. (++)

Åkte därifrån till Pegasus hästshop för att inhandla skor, sulor och tillhörande brodd inför skoningen under morgondagen. Håller andan lite och hoppas att det går smärtfritt när jag bytt hovslagare och tränat lite på att få hålla, banka och bonka på benen.

Väl i stallet och med hästen färdig red jag ut för att möta Rebecka och Chaplin för en uteritt i det något mulna vädret. Skilla var väldigt spänd och nervös under ridturen och avslutade detta med en Capriolé!
- Att ha en häst som är känslig är underbart på många sätt, men även väldigt frustrerande. Ett väderomslag, en felliggande vind eller liknanade får Skilla att balla ur och bli nipprig. Så man kan aldrig vara fullt garderad. Avslutade turen bra, lugnt och avslappnat.

Hade kväll i stallet så en städning hann jag med innan det var dags att ta in hästarna för kvällen. Sopade och snyggade till innan det var dags att säga godnatt och åka hem. Har lite bilder från skåpstädningen som jag hoppas jag kan publicera. Mobilsladden är fortfarande borta tyvärr.

Kommentarer
Postat av: Beffa

Ja, jag kan stoppa den direkt i videon (det är en såna där kablar som brukar sitta i en scart) och sen är det usb i andra änden så man sätter den direkt i datorn. Har såna uttag på min filmkamera också, det är likadan kabel som man använder när man kopplar kameran till tvn, förutom att det är usb i ena änden i stället!! :)

2010-03-10 @ 22:25:47
URL: http://beffa.blogg.se/
Postat av: Hoppbloggen

Beffa; Måste kolla med Kjell&Co vad ska man fråga efter?

2010-03-10 @ 22:42:29
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/
Postat av: Pernilla - en liten blogg om min häst med mera :)

SV: Ja, verkligen otroligt jobbig övning, både för mig och för Tin Tin, han va helt slut, likaså jag :D Men kanonbra och nyttig övning.



Det du gjort idag är också superbra, viktigt att göra mycket tempoväxlingar, också riktigt nyttigt! :)



Fortsatt trevlig kväll, sov gott!

2010-03-10 @ 23:09:36
URL: http://tintin.devote.se
Postat av: Linnea Granström- Ungmamma & Ryttare

Jaha vad roligt :D

Jag saknar henne så galet mycket, hon var så himmla tuff! :)

2010-03-11 @ 06:39:45
URL: http://linneagranstrom.blogg.se/
Postat av: STOCKHOLMSJENNA - Sveriges tredje största hästblogg!

Har hon varit svårskodd eller?

2010-03-11 @ 08:59:26
URL: http://stockholmsjenna.blogg.se/
Postat av: Hoppbloggen

Pernilla; Sådana övningar är som ändå bra. Man känner att det ger någonting medan man rider dem och får oftast bra resultat längre fram också.



Precis! - Melody svarade väldigt bra på tempoväxlingarna då hon hittat ett läge där hon känner sig trygg, långsammare eller fortare har tidigare varit ganska ångestladdat. Det var så roligt att se att det fungerade både för hästen och för ryttaren. Övergångar tränade jag ganska mycket på med Skilla under helgens träningar för Ann.



Linnea; Eller hur! Riktigt häftig ponny det där! - Vad får hon göra i sitt nya hem?



Stockholmsjenna; Hon var felfri första skoningen men har sedan varit lite, bråkig. Inte alls rädd utan har testat och förra hovslagaren blev rädd sedan en tidigare skada (koma) vilket Skilla utnyttjade. Egentligen är hon väl inte så farlig, men det återstår att se hur hon sköter sig ikväll!

2010-03-11 @ 11:00:07
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/
Postat av: Hanna

SV Okej härligt :)



Händer idag då ?

2010-03-11 @ 11:27:27
URL: http://brusella.blogg.se/
Postat av: Warnmark - Vinn schabrak med huva från Tattini -bloggen för dig & din häst

Sv; Haha ja det är lite lyxigt :). Har ett grönt, ett silver/guld och ett blå/guld :).

2010-03-11 @ 11:52:30
URL: http://warnmark.blogg.se/
Postat av: Linnea Granström- Ungmamma & Ryttare

Okej :)

Jo dagens planer är ganska roliga ;)

Har varit skönt att fixat klart stallet inför natten och ridit två av hästarna.



Sv: Queen tävlas nu av sin nya ryttare i hoppning :)

2010-03-11 @ 12:42:50
URL: http://linneagranstrom.blogg.se/
Postat av: Hoppbloggen

Hanna; Uppdaterade kring dagens planer just efter du frågat. Snart kommer en uppdatering om vad som faktiskt blev av!



Warnmark; Väldigt lyxigt. Hoppas kunna unna mig det lite längre fram. Först blir det att fastställa grundutrustningen som sadel och liknanade innan jag beställer swarowski! Åhå, spännande kombinationer. Roligt med någonting annorlunda!



Linnea Granström; Det lät verkligen inte alls fel med de planer du hade.



Hon var fin så jag tror verkligen hon lär den nya ryttaren allt hon kan!

2010-03-11 @ 20:40:19
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback