Ändrade planer som ställer till problem

Datum ~ 2010-03-11 | Tid ~ 21:47:57
Kommentarer (2) | Allmänt
Som ni kunde läsa tidigare under dagen hade jag planer på både skoning och uteritt tillsammans med Emelie Johansson och Wella för kvällen.

Åkte till stallet kring 15.00 och började fixa med stallsysslorna. Därefter började jag smörja träns och annan utrustning som inte fått den tid och omsorg som det förtjänat. Väntade på att hovslagaren skulle ringa kring 16.00 men det visade sig ganska snart att jag skulle få vänta mig trött.. Kontaktade min pappa som haft bäst kontakt med hovslagaren om att jag väntade på ett samtal eller att han skulle dyka upp. Vilket visade sig vara helt i onödan. Han har fortfarande inte hört av sig och dök aldrig upp.

Fortsatte att smörja utrustning samtidigt som jag var social med Emelie som hade två hästar att sköta. Höll tummarna för att framskon skulle sitta kvar så att jag kunde sällskapa med Emelie och Wella. Tyvärr var den avtrampad (satt endast med en söm från gårdagen) och hade givetvis lossnat till idag. = Inställd uteritt.

Pysslade lite med Skilla, tränade lite på "hovslagning" bankade med  hammare och höll i alla 4 benen i omgångar. Bankade lite och berömde med mycket klappar och lite morötter för att förknippa situationen med någonting positivt. Därefter tog jag mig an utmaningen att kolla tänderna vilket hon helt klart ogillat tidigare. Detta gick med övertalning och lite mutning bra, fick kolla både käkens tänder och bettet fram. Duktig häst.

Mina planer på att rida efter skoningen samt under morgondagen samt söndag gick helt klart i stöpet. Jobbar under morgondagen och kan tyvärr inte ta emot hovslagaren. Lördagar - Söndagar brukar inte vara populärt, måndag - tisdag jobbar jag. Tidigast kan hon skos onsdag vilket sätter mina träningar / motionering i kris. En häst helt utan sko, 3fullbroddade ben kan enligt min åsikt inte ridas. Att tömköra en sådan häst är heller ingen bra idé. Alternativet blir att ställa av henne till onsdag (skippa hoppträningen) och ha en explosiv häst första dagen med skor. Andra alternativet är att dra in henne till ridhuset imorgon, promenera lördag, dra in henne till ridhuset söndag, promenera måndag och hoppträna tisdag. Återstår att se om det går lösa och dra in henne i ridhuset under fredag respektive söndag.

Avrundade min stallvisit och åkte förbi anläggningen för att betala för mina underbara ridbyxor som jag tog hem på lån för drygt 3veckor sedan. Ridbyxorna är av märket back to back och mina största favoriter. Bra passform och riktigt snygga. Svarta ridbyxor behöver alla ryttare ha i garderoben. Kollade runt kring utrustning och annat, funderar på att beställa en hjälm, lite kläder och andra fina saker från butiken. Fick med mig ett Catago regntäcke som ska provas under morgondagen. Blått och riktigt snyggt, hoppas att passformen är bra!

- vad har ni för erfarenheter om Catagos täcken?
Kommentarer
Postat av: Marja-Liisa

Catagos täcken är mina stora favoriter - passar perfekt på Blanca! Har ett övergångstäcket på 150g och bomulldfodrat sommarregntäcke. Snygga är de också och håller bra :)"Lilla" hästen drar 155 cm täcken och inte ens alla i den storleken passar men Catagos är perfekta och lagom rymliga

2010-03-12 @ 11:10:29
Postat av: Hoppbloggen

Marja Liisa; Täcket satt riktigt riktigt bra på Skilla. Lagomt stort i bogen och tillräckligt långt för att täcka lillrumpan! Oj, så stort! Jag klarade mig med ett 145 med lite marginal ovanligtvis :) 155 blir oftast för stora i bogen tyvärr. Hon är så nätt!



Roligt att du är nöjd, färgen var så supersnygg så jag är helt kär! Hoppas att dem håller det jag hoppas!

2010-03-13 @ 03:13:37
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback