Veterinär besök

Datum ~ 2010-11-01 | Tid ~ 22:04:03
Kommentarer (4) | Allmänt
Åkte ut till stallet innan jobbet för att få Skillas tänder raspade och även hennes bakben undersökta. Efter en lång väntan på en veterinär som inte alls höll utsatt tid dök han slutligen upp.

Som jag befarade så var det lymfangit som gjort att bakbenen svullit upp. Under de närmsta dagarna kommer jag även dra ner på protein i foder och byta ut ensilage mot hö för att få bukt på magproblemen.

Behandlingen gick bra, har varit förbi under kvällen och lagt jodopax omslag som ska få sitta på över natten. Imorgon blir det en promenad mitt på dagen och nytt omslag över natten.

Den tilltänkta raspningen blev uppskjuten pga att Skilla inte ville sammarbeta och att droga henne när hon skulle påbörja behandlingen för lymfangiten var tydligen meningslöst. Sjukdomen prioriterades och raspningen får vänta till nästa vecka när veterinären kommer tillbaka.

Den planerade Ann träningen nästa helg blir tyvärr inte möjlig för mig. Visst hade jag kunnat rida, men med tanke på hennes tillstånd och att tänderna måste justeras känns det inte riktigt schysst. Hade Skilla varit van att ridas på hackamore hade det varit möjligt, i dagsläget är det omöjligt.

Uppdaterar allt eftersom, ska försöka fotografera benen imorgon så ni dag för dag får se när svullnaden går ner. Förhoppningsvis sammarbetar brandväggen imorgon!
Kommentarer
Postat av: Marre

Eländes elände, hoppas hon kryar på sig fort lilla damen! Såg förresten att du knäppt en jättefin bild på mig och Primo som jag tänkte höra om du ville skicka? :)

2010-11-01 @ 23:26:54
URL: http://prima.blogg.se/
Postat av: Jennifer

Ett tips ang brandväggen. Stäng av den när du laddar upp bilderna, och sätt igång den fort som fasen igen efteråt. Fungerar utmärkt. Hoppas Skilla kryar på sig fort, hon såg fin ut på Pia-träningen!

2010-11-02 @ 11:12:11
Postat av: Hoppbloggen

Jennifer; Jag har försökt att stänga ner hela brandväggen men inte lyckats ändå. Men det kan även vara så att mitt sätt att stänga ner den inte duger. Verkar vara omöjligt att stänga ner den där skiten.



Håll tummarna för ett snabbt tillfrisknande! Roligt att hon såg fin ut på träningen, har tyvärr inte sett filmen ännu!



Marre; Ja, helt klart typiskt att hon skulle åka på någonting nu. Visserligen var det något relativt enkelt och ingen riktig skada. Om man ser det från den ljusa sidan. Vet inte riktigt vilken du menar, skriv ett mail så kanske det går lösa!

2010-11-03 @ 09:33:18
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/
Postat av: Carl

Hej!



Vill du ha råd och slippa gå till veterinären varje gång? Kolla www.veterinaren.nu



Mvh,



Carl

2010-11-08 @ 15:21:16
URL: http://www.veterinaren.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback