Skellefteå RK

Datum ~ 2010-10-24 | Tid ~ 17:26:37
Kommentarer (2) | Allmänt
Efter en lång helg på Skellefteå RK är Skilla tillbaka på Åsen och jag tillbaka i hemmets lugna ro.

Åkte norrut redan på fredagkväll för att installera oss och låta hästarna vila ut inför helgens tävlingar. Fick ovärderlig hjälp av Hanna som skjutsade min häst båda vägarna, ställde upp med expertishjälp och fanns som mentalt stöd. Emelie som agerade hästskötare och allt i allo. Utan er och det trevliga sällskapet av Emma, Nelly och Tova hade denna helg varit omöjlig och tråkig.

Började lördagen med att rida 1m som första klass under helgens tävlingar. Startfältet var rätt tunnt vilket gjorde att framridning och avd A gick undan till vår tur att starta. På grund av snön och isen som hunnit lägga sig i Skellefteå red jag endast fram i ridhuset. Någon längre promenad innan start vågade jag mig inte på då Skilla var obroddad.

Framridningen kändes Skilla väldigt trevlig och fokuserad. Tyvärr var framridningen lite stökig med mycket unghästar så den blev lite oroligt men Skilla skötte sig OK. Fick några trevliga språng men underlaget sög lite väl mycket kraft. Nervositeten var näst intill olidlig men jag tog mig till ryttargången och därefter in på framhoppningen efter många om och men.

Väl inne på banan kändes Skilla fin och hinder 1,2 var väldigt trevligt språng, bra ridning och en bra känsla tillsammans. Hinder nummer 3 kändes hon något tillbaka men rättade sig snabbt men lyckades olyckligtvis få med sig en bakbom med bakbenen. Efter denna olycka följde en rad med bocksprång och detta slutade med att sadeln åkte fram på bogbladen och jag fick mig en flygtur ner i backen. Skilla stod snällt och väntade när hemskheterna och dunsarna fråns sadeln upphört. Arg och frustrerad över mig avramling lämnade jag manegen med huvudvärk och frustration som sprutade ut genom öronen.

Illamåendet hade ingen topp utan var ihärdig under dagen men aldrig riktigt smärtsam eller oroande. Tog det lugnt resterande tid av tävlingsdagen. Tog hand om Skilla och tittade på klubbkompisarna som tävlade senare under dagen.

Åkte ut och promenerade hästarna under kvällen för att låta dem se något annat och röra på sig lite utan ryttare.



Nervositeten för dagens tävlingar var väldigt hög redan när jag vaknade på morgonene. Skötte om Skilla och gick banan (1-7) för att sedan ha god tid till framridning och framhoppning. Emma och Hanna dök upp en stund innan första start och Hanna hjälpte mig även denna dag att hoppa fram.

Känslan för dagen var bättre än igår, Skilla kändes lite mer fokuserad på mig och lite snärtigare än under gårdagen. Kom till en bättre ridning trots att gårdagens ridning var bra kändes dagens något bättre. Skilla hoppade mer avspänt och rundade av bättre i sprången på framhoppningen.

Väl på banan var Skilla som en dröm. Otroligt trevlig och precis som jag älskar henne. Framme och lättreglerad, ett gott sug framåt men väldigt med och laddad inför uppgifterna som dök upp. Klassen avslutades med 4fel på hinder (ett pet) och 8 för korsande av egen ridväg samt 4 tidsfel. - Förklaringen till detta var ett stort ryttarfel. Jag hade som tidigare nämnt endast gått banan för 7hinder i grunden. När vi hoppat "sista" hindret insåg jag att det återstod ett hinder och fick rida runt / korsa min egen väg för att hoppa sista hindret.

Efter denna helg med massvis av goda ord förfrågningar och annat kan jag inte mer än säga - min häst är inte till salu trots en trevlig och oväntad förfrågan. Möjligheten jag har att ha denna häst kommer jag aldrig någonsin släppa lätthänt. Att hitta en häst som passar mig perfekt är inget man gör lättvindligt, därför tänker jag hålla hårt i henne!

Fotograferade lite under helgen, återstår att se om något är möjligt att använda - publiceras om det är OK kvalité. Jobbar med bilderna från utomhustävlingen i Skellefteå och hoppas på att dessa finns tillgängliga snart. (länkar detta under kvällen förhoppningsvis).

Tack för denna underbara säsong och nu laddar vi om inför nästa, uppbyggnad och massor med timmar i sadel ska ge oss massvis med fördelar till nästa säsong!
Kommentarer
Postat av: Evelina

Det såg super ut idag :D

Bra ridet !!!



Hehe måste väl kännas kul ändå om folk kommer och vill köpa hästen av dig efter att ha sett henne ;)

Ses nästa säsong. Längtar redan. Blir en massa träning nu i vinter så vi är redo när säsongen börjar om ! :D

2010-10-24 @ 20:35:42
URL: http://evi0627.blogg.se/
Postat av: Hoppbloggen

Evelina; Tack! Rundan idag kändes verkligen riktigt bra! Det kändes verkligen som att vi var samspelta och har börjat hitta av något där vi samarbetar mer :) Då kan jag komma till ridning och göra bra saker i sadeln!



Det var verkligen otroligt chockartat! Främst när personen är hopptränare och har tävlat lag SM och uppåt 140 själv. Har visserligen tränat för henne några gånger i sommar, men efter helgen tävlingar var hon tydligen mer sugen.



Absolut, har du vägarna förbi Umeå innan är det bara hojta! Om inte så får vi ladda för nästa säsong med massvis med tävlingar. Uppbyggnadssäsong så kan vi ladda ordentligt inför nästa säsong som kommer bli grym! Redo för större utmaningar och klasser. Motivationen är på topp efter en bra tävlingssäsong som får sluta så här!

2010-10-24 @ 22:04:34
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback