Veterinärbesök

Datum ~ 2011-08-16 | Tid ~ 22:36:45
Kommentarer (0) | Allmänt

Åkte ut till Vännäs och fick till min lättnad med mig Matilda Norman som stöd och hjälp. Tiden var bokad till 14.00 och vi rullade in på veterinärstationen just innan.

 

Efter en förklaring av händeseförloppet och då hältan dök upp kollade veterinären igenom denna. Denna veterinär var även hon som såg Skilla haltandes i Vindeln vid veterinärbesiktningen. Hon klargjorde rätt omgående att hältan inte satt i någon led men vi bedövade ändå bort dessa för att utesluta det helt - eller framkalla något som i läge ett inte syndes. Ingen ny hälta framträdde eller försvann varken från hovleden då den bedövades bort denna eller när kotan bedövades. Det enda som veterinären kunde konstatera av besöket var att Skilla ömmade något vid överbenet som blivit aktivt sedan krashen i Vindeln. Vi beslöt att röntga detta för att veta vad vi hade att göra med - och behandlingsmetoder eller vilket håll vi skulle vända oss vidare till.

 

Efter röntgen av överben kontaterades det att en svullnad finns vid griffelbenet. Någon fraktur eller spricka kunde dock inte upptäckas och slutsatsen drogs att det mest troligt är en gammal skada som blivit aktiv av traumat som uppkommit utifrån. Det vill säga - smällen av bommen gjorde överbenet aktivt och ger alltså utslag på griffelbenet vilket leder till obehaget Skilla känner. Kändes tunt och några riktlinjer efter 4dagars behandling och sjukhage fick jag tyvärr inte.

 

Så sjukhage bygdes och Skilla får vila tills jag själv beslutar att lina henne eller åka tillbaka på återbesök. Ringde till min Equiterapeut på hemvägen för att rådfråga. Han bromsade mina tankar om ett komplicerat tillfrisknande men påpekade att det kan ta lite tid innan överbenet har läkt ut. Men var positiv och sa - det blir bra och sen är det bara att köra på. Någon effektiv behandling av överben i läge ett kunde han dock inte rekomendera - ingenting som är prisvärt åtminstone. Vila och åter vila rekomenderades även här tills läget förändrades.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback