Blickar tillbaka på 2010

Datum ~ 2011-01-24 | Tid ~ 23:03:39
Kommentarer (7) | Allmänt
Red ut på Skilla idag och hade stålsatt mig efter gårdagens uppförande.

Red upp mot berget och tog första galoppen där underlaget var lite djupare. Skilla jobbade på bra och det var lagom att ta en vända upp och skritta ner. Därefter red vid mot Ansmark, joggade lite i trav för att sedan galoppera lite mer. Skilla skötte sig bra och gjorde inga dumheter. Under hela ridpasset kändes hon något spänd och pep lite när jag klämde med båda skänklarna.

På hemvägen kom luftsprången och gårdagens beteende bubblade upp till ytan. Tur nog lyssnar min häst på mig och slutar när jag säger åt henne på skarpen. Travade och la ner henne lite i formen innan jag la in nästa galopp. Den här gången skötte hon sig bra och höll alla ben i backen.

Hennes beteende är precis samma som hon hade den här tiden förra året. Om det beror på brunst, foderförändring eller väderomslag kan jag tyvärr inte svara på.

Har plockat bort havren från foderstaten tillsvidare, tillsatt magnesium i fodergivan och tänker fortsätta att rida veckan ut på samma sätt som tidigare. Är det brunsten eller väderomslaget är det bara vänta ut henne, för vändningen brukar komma ganska fort. Är det foderstaten eller underlaget så gäller samma där, bara tiden ger mig svar.

Klämde, bankade och tryckte på ryggen för att utesluta obehag men fick ingen negativ respons, Skilla misstog mina försök för massage. Under nästa vecka kommer ET ut för årets första "friskvård". Hoppas han ser stora förbättringar sen förut, som jag nämnt tidigare så kommer Skilla få besök från ET regelbundet under 2011. Han är inplanerad minst 3ggr under året för att hålla Skilla i bästa skick.

Imorgon blir det hoppträning, ser fram emot att hoppträna och fortsätta jobba med våra svagheter. Hoppträningen är helt klart veckans höjdpunkt!
Kommentarer
Postat av: emily

Vad konstigt att det inte gick att kommentera! Både moster och Jenny hade ju gjort det tidigare :-)



Jag ska köpa detta: http://www.hooks.se/product.aspx?productid=300676&deptid=109&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC Tyckte det var skitsnyggt, möjligtvis lite väl lackat men vadfan.. Man hittar inte ett perfekt träns och det där är nära nog! Jag måste ha pullbacknosgrimma på ella nämligen.

2011-01-25 @ 09:06:42
URL: http://livetmedella.blogg.se/
Postat av: Hoppbloggen

Emily: Mycket märkligt, men jag provade flera gånger.



Det där är riktigt snyggt, och ännu finare i verkligheten! Nä man gör inte det, jag är dock super nöjd med mitt som jag köpte på falsterbo! Det kan aldrig bli för mycket lack!

2011-01-25 @ 13:10:15
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/
Postat av: emily

Jag är lite skeptisk mot lack men det är ju tydligen inne nu... :-)

2011-01-25 @ 13:48:17
URL: http://livetmedella.blogg.se/
Postat av: Anna

Vad ger du för form av magnesium? Och vad kostade det? :) Funderar på att prova det på Salle för att se om han kan tagga ner.....

2011-01-25 @ 17:55:22
URL: http://salentein.blogg.se/
Postat av: Hoppbloggen

Emily; Det var jag också tills jag insåg hur snyggt det gör sig på hästen, och hur bra det gör sig på bild! Sen jag skaffade mitt är jag helt såld.



Anna; Det är i pulverform som man väljer att dosera ut på en eller två mål per dag. Pulverform. Jag hade turen att få tag i det gratis, men jag vet att det finns att köpa på pegasus, hööks och liknande butiker. Några undra, inte jätte dyrt tror jag.



Vet inte om det har någon effekt, men det skadar inte att prova. Har dem underskott av magnesium så är det toppen. Annars ger det ingenting, som med andra vitaminer och mineraler.

2011-01-26 @ 00:42:57
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/
Postat av: Åse

Gav magnesium åt mimmi en tid, när man har en överpigg häst är man ju redo att testa ALLT. På henne gjorde det ingen skillnad alls, det var bortkastade pengar. Gav även equicalm en period, som jag tyckte var något bättre, men det är jättedyrt och ingenting man ger hela tiden.

2011-01-27 @ 12:59:39
Postat av: Hoppbloggen

Åse; Testa sig fram är tyvärr enda möjligheten att antingen finna en lösning eller utesluta "hjälpmedel".



Om magnesium fungerar på Skilla eller inte återstår att se. Lugnar hon sig kommmer jag hålla mig till att ge henne det under Januari månad endast. Då det är under den perioden hon blir "oregelig" resterande månder är hon OK. Så förmodligen är det inte magnesiumbrist hon lider av, utan något annat som hon stör sig på.



Ska införskaffa Steel Joint, som innehåller massvis med bra vitaminer och mineraler. Förhoppningsvis är det ett vinnande koncept i längden!

2011-01-27 @ 15:59:04
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback