Eva Jonsson träning på NURF

Datum ~ 2011-07-27 | Tid ~ 15:43:37
Kommentarer (2) | Hoppning
Efter lite virrande hittade vi fram till NURFs anläggning där träningen skulle hålla till. Fick med mig världens bästa mamma som hjälpte till att bygga fram medan jag joggade igång Skilla. Hon kändes avspänd och arbetsvillig till min stora förvåning. De sista dagarnas monsterhäst var som bortblåst och hon skötte sig mycket bra under stora delar av träningen.

Vi började med markarbete där vi började i vänster varv på volt. In över en bom, två galoppsprång räcke, vänd höger för att lägga en större volt, komma på räcket igen, vända ut över bommen till vänster. Skilla skötte sig bra med tanke på att detta var en omöjlighet förra våren. Att lägga en bom bakom hindret har helt enkelt varit för svårt. Det var det under träningen också då hon gärna vill rinna iväg och gå på ett galoppsprång istället för två, men nu börjar möjligheten att reglera finnas.  Denna övning red vi i båda varven.

Därefter värmde vi upp på en rak linje, galopp in över räcket i höger varv, avbrott cavalettibommar, fattning och avsluta med ett räcke. Tanken här var att med sitsen fånga upp hästen efter hindret och inte bli kvar framåtlutad och dragandes. Detta gick bra när jag tänkte till och inte nöp Skilla för tidigt. Hon började hoppa trevligt och lyssnade bra för hjälperna. Detta gjordes i båda varven.

Därefter var det dags för en mindre bana där vi fick träna på vända lite och hitta vägar och bibehålla galoppen. Skilla blev lite spänd och tappar då takt och bjudning. I dessa lägen blir hon väldigt hoppig och tar inte för sig, vilket gör det svårt för mig att rida och få någon känsla. Bitvis blev det bättre och när vi hoppade andra banan andra varvet började hon hoppa bättre.

Att hon inte är mer avspänd och ridbar har nog mycket med vilan att göra. Hon är inte lika genomriden som hon var under våren men sköter sig ändå okej. Med lite mer träning och fokus på lösgjordhet och avspändhet kommer vi garanterat hitta tillbaka.

Fick fina ord från Eva vilket ledde till att jag gick ifrån träningen med ett leende på läpparna. Önskar verkligen att möjligheten att rida för henne regelbundet var möjlig!

Kommentarer
Postat av: emily

Jag tycker Eva är skitbra! Byt klubb så finns den möjligheten jämt ;-)



Skämt åsido, vore ju kul att vara i samma klubb igen! Om jag skulle hoppträna för någon, då skulle det vara för Eva.

2011-07-28 @ 13:18:46
URL: http://livetmedella.blogg.se/
Postat av: Hoppbloggen

Emily; Är kluven där tyvärr. Pratade med henne och det lät inte som att det var något bestämt om hon skulle ha en grupp på hippo eller inte. Men skulle jag vara garanterad en plats skulle det inte vara en omöjlighet att jag byter. Däremot tappar jag min fantastiska dressytränare då och det känns lite tungt.



Men jag skulle mycket gärna veckoträna för Eva.

2011-07-28 @ 14:20:40
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback