Under igångsättning

Datum ~ 2011-07-20 | Tid ~ 14:46:27
Kommentarer (0) | Hoppning

Under måndagen red Rebecca Skilla i skog och mark. Jag varnade henne för att hon kunde vara monsterpigg och gav riktlinjer att rida med graman och rida henne loss och korrekt för att Skilla ska komma ur semesterkänslan.

Fick ett glatt sms där Rebecca meddelade att Skilla hade skött sig och varit trevlig. Alla ben i backen och inge trams eller massa bus vilket var skönt. Sista skogsturen jag var ute var hon minst sagt ett monster. Framsteg gillas!

Efter en massa velande fram och tillbaka blev det hoppträning / markarbete under tisdagen ändå. Då jag varit väldigt skeptisk att hoppa Skilla när hon inte är riden mer än hon är sedan vilan bestämde jag mig trots allt att åka. Att rida fram och skutta lite utan några krav skadar aldrig. Skilla kändes fin under uppvärmningen, lite stumt underlag som kändes av men annars trevlig. Därefter hade vi gemensam framridning.

Började träningen med att rida skänkelvikning i skritt längst långsidorna, saxliknande där fokus låg på avspändhet och flyt och inte allt för mycket tvärning. Under senaste dagarna är det precis tvärningen vi jobbat med längst vägen så att hitta lagom var inte allt för lätt. När långsidan var avslutad med en skänkelvikning ut mot spåret var det direkt fattning där vi skulle runda hästarna och tänka "hockeyrink" där jag valde att rida lite galoppöppna.

När hästarna var loss och mjuka i båda varven hoppade vi fram på båge med en liten vattenmatta, byggde sedan vidare med ett räcke, 5galoppsprång oxer. Allt detta på mycket låg nivå och jag försökte jobba samlad galopp och hitta avspända språng. Mot slutet knöt vi ihop detta till en bana med vattenmatta, räcke, oxer, bom oxer. Några längre anridningar och några kortare. Skilla kändes inte helt med och hade inget tryck utan blev hoppig och okoncentrerad.

Trots detta är jag nöjd med träningen. Skilla skötte sig helt okej, med tanke på vart i igångsättningen hon är får denna träning helt klart duga. Nu satsar jag vidare på att sätta igång för att kunna vara petig igen under träningssammanhang. Känns positivt och som att vi har en betydligt högre längsta nivå än tidigare. Vindeln lockar så jag hoppas underlaget är OK i år, då ska vi nog kunna prestera också!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback