Under, dunderbara häst

Datum ~ 2011-06-11 | Tid ~ 21:36:41
Kommentarer (0) | Hoppning

Då har man landat efter första tävlingsdagen på Vännäs RF. Skilla skötte sig näst intill exemplariskt på tävlingsplats och var väldigt trevlig och ridbar under hela dagen. Åkte ut till stallet kring åtta för att hämta transport och förbereda Skilla inför dagen. Bråkade lite med knoppar och annat trams men för första gången åkte vi på tävling utan knoppar och extram finess. Stressen tog över och nervositeten var oväntat hög redan tidigt på morgonen.


Fick med mig min älskade mamma och en av mina ridelever för dagens äventyr. Var på plats i god tid för att se slutet av första klassen och sedan vänta på bangång.

 

Klasserna för dagen var 100cm som startklass för att sedan debutera 110cm. Banan hade ett trevligt flyt och inga svårigheter i första klassen vilket var väldigt skönt. Red fram i ridhuset och njöt av den svala temperaturen den korta stund vi faktiskt var inomhus. Därefter var det framhoppning i hettan som stod näst på tur. Skilla hoppade enormt bra på räcket och hade mycket tryck och välidigt mycket rygg. Fantastisk känsla, något loj på oxern i jämförelse men hoppade väldigt trevligt.

 

Banan flöt på bra med några mindre ryttarmissar, backade lite i början och slutet av banan men hittade där emellan ett väldigt bra flyt med bra tryck i galoppen och framåtlägen. En felfri runda och en bra känsla och lyckan infann sig helt klart. Min häst är verkligen magisk när hon är på detta humör.

 

Gick banan för 110cm efter en längre paus och var faktiskt inte nervös. Detta var nog ett gyllene tillfälle att debutera då jag kände mig säker och motiverad. Inga större konstigheter i denna klass heller, kombinationen bestod av räcke, räcke vilket var det enda jag funderade extra på. Sista svängen 7-8 var lite knixig men planerade redan under bangången efter upplysning hur denna skulle ridas.

 

Framridningen flöt på väldigt bra och Skilla hoppade bra även här, fick hjälp av Hanna vilket jag är tacksam för. Skilla kändes väldigt lydig och ridbar och gav en bra känsla även inför denna klass.

 

Hittade ett bra flyt, något tveksamma beslut bitvis och inte fullt lika mycket tryck i denna klass men tillräckligt för att göra en bra runda. Som jag funderade på under bangången var det kombinationen som var läskigast. Skilla scoopade gärnet och hoppade mig ur sadeln både på A och B hindret. Men fantastiskt nog hann jag tillbaka och hittade anridningen i sista stund till 5an. Avslutade med ett bra framåtläge på en trippel, lite dåligt tryck ur svängen men tog ett beslut och Skilla svarade rätt. Ett ned på 6an men i övrigt en bra runda. Debuten avslutades alltså på 4fel men placering!

 

Två rosett med hem och en riktigt bra känsla. Under, dunderbara häst! Känslan var på topp och jag njöt i fulla drag. Imorgon blir det en låg klass för att avsluta enkelt som min favorittränare alltid förespråkade.

 

Lyckan är total och jag ser verkligen fram emot morgondagen. Trevligt sällskap under hela dagen och njuter verkligen av att vara på tävlingsplats. Underbart!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback