Nizarträning dag 1

Datum ~ 2011-03-14 | Tid ~ 19:27:54
Kommentarer (2) | Hoppning

Här kommer uppdateringarna från helgen, jag väljer att skriva separata inlägg för varje dag.

 

Första dagen var fokus på lydnad och markarbete i förstahand. Började med att jobba hästarna i trav på volt för att Nizar skulle få möjlighet att se hur vi rider våra hästar. Han korrigerade sitsen och jag fick tips om att ha vikten lite längre fram, slappna av i ländryggen och vara mer följsam. Efter att traven satt på plats var det dags att använda samma typ av ridning för att få en trevlig och rund galopp. Skilla var lugn och väldigt trevlig och hittade en bra balans själv.

 

Travhoppning och några språng i galopp som uppvärmning. En lugn och samlad galopp där jag vågade inverka utan att skjuta på fram gjorde att Skilla hoppade otroligt runda och fina språng.

 

Fick mycket beröm och han var väldigt positiv till Skilla och hennes utvecklingsmöjligheter. Hoppade några linjer och jobbade med galoppsprång och följsamhet. Skilla var busig men hade bra språng träningen igenom vilket var väldigt roligt.

 

Nizar anpassar en mjuk ridning där häst och ryttare måste utgå från en egen balans för att kunna samverka tillsammans. Fick mycket tips om sitsen och min inverkan som var bitvis svårt att tillämpa, men med mera träning kommer tipsen ge fina resultat.

 

Avslutade träningen när Skilla var på topp och låg perfekt banan igenom, vilket kändes väldigt roligt. Söndagens träning publicerar jag senare under kvällen. Tyvärr kom dag ett ej med på film då jag inte hade någon kamerahjälp.

 


Kommentarer
Postat av: Emma

Roligt att du tränar för Nizar.



Jag känner honom väl och tränat för honom i några år.

2011-03-17 @ 21:40:52
URL: http://emmagynning.blogg.se/
Postat av: Hoppbloggen

Emma: Provtränade för honom förra veckan, första gången!



Nöjd gissar jag om du fortsatt träna under flera år? Har du sett några större resultat tackvare hans träning?

2011-03-17 @ 23:45:22
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback