Nizarträning dag 2

Datum ~ 2011-03-14 | Tid ~ 22:39:29
Kommentarer (2) | Hoppning

Här kommer då uppdatering från andra dagens träning för Nizar.

 

Började att rida fram på liknande sätt som under lördagen. Kolla så att sitsen var på plats och att hjälperna inverkade på rätt sätt. Fick stikta order om att hålla Skilla rakare och jobba med ytterhjälperna som vändande. Något jag absolut vill anamma, men att inte ställa eller böja igenom i början av passet är för mig väldigt ovanligt.

 

Rätt fort infann sig Skilla på plats och skötte sig exemplariskt i både trav och galopp. Hon var väldigt samlad och lugn vilket är en ovanlighet på min storgalopperande bushäst.

 

Dagens övningar var linjer och kombinationer. En kombination med två galoppsprång som fortsatte på en linje rakt fram med 4galoppsprång eller en båge med samma distans. Åt andra hållet hade vi en kombination med ett galoppsprång och båge till ett räcke på fyra galoppsprång.

 

Skilla var väldigt yvig och all min fokus låg på förändringen av sitsen som Nizar önskade. Att ändra sitsen så markant var väldigt svårt som jag nämnde i föregående inlägg. Skilla blev bättre och lyssnade bättre med min förändring, men jag kände mig bara fladdrig och inaktiv. Övergången kommer nog vara svårast från min sida.

 

Jag måste behålla känslan av att inte hamna bakom Skilla i förhållningarna utan att alltid ha henne under mig och i balans. Detta gav bra resultat och Skilla var väldigt nöjd när vi kom till det samförståndet.

 

Fick hjälp av en martingal efter halva passet vilket gav mig en bättre känsla och mer kontroll. Beställer efter en sådan till nya tävlingsutrustningen är tanken.

 

Sprången var inte lika bra andra dagen men det var lekande lätt och vi hoppade massvis. Inte lika wow-känsla efter andra dagen, men nöjd och glad över att ha en fin häst. Nu gäller det bara att piloten ska klara av att rida därefter!

 


Kommentarer
Postat av: Ewe

Så himla roligt med en ny tränare, vem är han och vad har han gjort?:) önskar att det kunde börja komma i allafall någon ny spännande tränare till Skellefteå men det är som hopplöst tyvärr :/

2011-03-15 @ 10:18:16
URL: http://evi0627.blogg.se/
Postat av: Hoppbloggen

Evelina; Jo det kändes roligt med ny tränare! Min gamla favvis är dock kvar i skåne tills vi har tillräckligt många ekipage.. ! suckar



Nizar har ridit 160hoppning och tränat i frankrike bla. Han anammar en mjuk ridning där hästen har en egen balans och då blir lätt att påverka. Han kommer bor i luleå så helt omöjligt att ta honom till skellefteå kan det inte vara!

2011-03-15 @ 12:17:14
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback