Förstklassig känsla

Datum ~ 2011-05-27 | Tid ~ 00:12:40
Kommentarer (0) | Allmänt

Kvällens dressyrträning gav verkligen en otrolig känsla. Red fram Skilla i en lång låg form innan passet där hon fick jobba efter dagens förutsättningar och bli varm i kroppen.

 

Varm och rätt trevlig, inte riktigt kompakt och samlad som jag önskade men trevlig som utgångsläge i början av kommande träning. Pratade ihop mig med Mia om kommande start och vad vi haft problem med i tidigare starter. Galopprogrammet har varit svårt och avbrotten briställiga så det blev träningens fokus.

 

Började på en mindre fyrkan där jag jobbade med bakdelsvänindningar och att centrera arbetet till inner bak. Till en början protesterade Skilla något och jag hade problem med gensvaret för skänkeln. När detta började bli bättre övergick vi till en övergång efter färdigställd bakdelsvädning. Ur vändningen fattade jag galopp för att göra samma arbete i galopp. Att vända runt dessa koner och behålla hästen rak och fokus på inner bak var lättare sagt än gjort. Skilla samlade sig fint efter en stund och jag hittade en otrolig bärighet! Skilla samlade sig otroligt trevligt och jag fick jobba ordentligt med sitsen och att hjälpa henne orka frammåt. Otroligt bra träning för mig, men otroligt krävande!

 

När detta fungerade övergick vi till en galoppvolt med ett lite högre tempo och där yttersidan fick komma igenom och "rymmas". Skilla trivdes otroligt bra och släppte härligt och hittade en otroligt behaglig galopp. Ut ur volten fick vi följa fyrkantspåret, tänka bakdelsvädning i hörnen för att komma ut och komma runt utan att släppa fram Skilla något. Väl framme vid diagonalen tränade jag på att hålla samlingen med låren, föra att sedan slappna av, fånga upp och tänka till i avbrottet.

 

Otroligt trevliga avbrott och en väldigt avspänd häst. Jobbade vidare med detta en stund till för att sedan göra samma i det högre varvet. Skilla började bli trött men kämpade på otroligt fint och högervarvet hade vi bitar som var riktigt magiska.

 

Avslutade träningen med att rida igenom LB programmet som vi ska tävla under helgen. Red om några få delar ur programmet men överlag var hon väldigt trevlig. Något samlad för att bara vara ett LB program men hittade en bra känsla och ett bra flyt.

 

Känns otroligt roligt att rida dressyr och att vi har kommit så långt bara under våren! Framtiden känns otroligt ljus och med Mias hjälp ska vi lyckas uträtta stordåd om vi får fortsätta på detta underbara sätt. En härlig känsla och en motivationskick i rätt riktning.

 

Hoppas att vi hittar ett bra samspel och jag hittar en god ridning under lördagens tävling. Ser fram emot att göra ett bättre program än under sista omgången i seriedressyren med samma program!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback