Hästlicens

Datum ~ 2011-05-05 | Tid ~ 12:51:44
Kommentarer (4) | Allmänt

Ja då blev man inkastad i djungeln bland hästlicenser, ägarbevis, hästavelsföreningar och hela den biten.

 

Skilla har sedan tidigare känd pappa, och morfar. Hon är uppvuxen på ett stuteri i södra Sverige och flyttade därefter till Västerås/Uppsala. Senast registrerade ägare är en M i Morgongåva, detta är INTE personen som jag köpte Skilla av.

 

Jag har vänt mig till Svenska hästavelsförbundet där Skillas pass är utfärdat. I passet är det lämnat uppgifterna på uppfödare och kända föräldrar. Detta beror med största sannorlikhet på att mamman inte är godkänd och då har en DNA-typning ej genomförts av ekonomiska själ.

 

Det börjar närma sig för mig och Skilla att lösa regional licens då förhoppningarna är att vi rider regionalt under året. OM inte så ska en hästlicens lösas i vilket fall för kommande säsonger. Den regionala licensen kommer att lösas när det närmar sig och en regional debut är aktuell.

 

Fick hjälp via bekanta med hästlicens då den inte är bunden till avelsföreningen och går lösa utan att alla papper är klara där. Tyvärr kommer Skilla få stå som okänd på sin hästlicens då jag inte fått tag i varken M från morgongåva eller Sara som jag köpte Skilla av. Om jag får svar från dessa måste en DNA typnin ske, ett nytt pass utfärdas och all information skrivas över. Detta känns inte riktigt aktuellt i dagsläget. Lite tråkigt att hon kommer ses som okänd, men detta blir en kostnadsfråga och allt är väldigt omständigt.

 

Förhoppningsvis får vi rätsida på detta framöver, men i nuläget måste licensen prioriteras och min licens uppdateras till en regional licens inför debuten.

 

Hur noga har era hästar dokumenterats?

 


Kommentarer
Postat av: Ewelina

Jag köpte min som 1åring och det var strul med passet eftersom man inte skickat in papper för pass osv innan han var 1 år. Därför behövde mamman och han dna typas osv, tack och lov stod säljaren för det men det dröjde en himla tid innan jag fick hem passet. och skulle gissa att det inte var helt gratis.. Han har full stam och gröna papper. Har inte löst licens för honom än så den djungeln har jag inte varit i än ;) Hoppas det löser sig för dig och att du får tag i säljaren! Kan ju vara bra med gröna papper om du skulle komma på tanken med att betäcka henne :)

2011-05-05 @ 19:57:32
Postat av: Hoppbloggen

Ewelina: Skönt att säljaren stod för kostnaderna vill lova att det inte är gratis. Licensen är inga större problem bara man har koll på passet och skickar in det dem efterfrågar. Mitt problem kom då dem strulat med uppgifterna till passet.



Helt gröna papper kommer Skilla aldrig kunna få då mamman inte är godkänd. Men att ha det som faktiskt är godkänt nämt skadar aldrig. Men att DNA typa och göra nytt pass är nog ganska dyrt, så det får nog vänta till dagen jag bestämmer mig för att avla.

2011-05-05 @ 23:22:41
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/
Postat av: Anonym

Ska du DNA-typa behöver du DNA-typa behöver du DNA från föräldrarna. Lätt att få från gdk-himgst, svårt att få från icke gdk sto...

2011-05-09 @ 11:54:17
Postat av: Hoppbloggen

Anonym; Jo jag förstod att det var båda föräldrarna som DNA't måste matchas mot. Men om jag får tag i ägaren av stuteriet borde det inte vara omöjligt att få tag i stoet.



Det är inte aktuellt just nu hur som helst. För dyrt.

2011-05-09 @ 20:30:41
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback