Höstens nackdelar

Datum ~ 2011-09-07 | Tid ~ 21:58:48
Kommentarer (5) | Allmänt

Dagens skrittur fick ställas in då Skilla var svullen redan igår höger fram. Hade hoppats på att detta berodde på att hon sprang innan kvällsintaget men fick ett medelande på morgonen att hon var svullen då också. - Ställde in skritturen då hon var varm och känner mest troligt av lymfangiten igen. Underbart snälla Anna tog hand om min häst, la ett spritomslag på det utsatta benet och informerade mig direkt detta var avklarat. Åker ut under morgondagen för att undersöka benet och förhoppningsvis skritta ut min planerade tur. Dessa små sår ställer verkligen till det då man har en känslig häst, blir att fortsätta behandla lymfangiten innan den blir allvarlig och blommar ut och hoppas att det ger med sig.

 

Träningsabstinens samt tävlingssug finns så det räcker och blir över, internetshoppar för fullt utan att faktiskt handla något då jag sätter Skillas välbefinnande först innan jag unnar mig något. Till nästa säsong ska ett tävlingsset med huva och schabrak inhandlas tips på snygga sådana mottages tacksamt.

 


Kommentarer
Postat av: Emmeli

Uscha!! Vad jobbigt! Jag har samma problem med Lacoste, minsta lilla jäkla småsår blir infekterade och läker aldrig!!! undra varför vissa hästar är så galet känsliga??

2011-09-07 @ 22:07:31
URL: http://lacosteochemmeli.blogg.se/
Postat av: Lisa

Annars brukar väl rörelse och skritt rekomenderas vid lymfangit?



Trevlig blogg :)



/ Lisa

2011-09-08 @ 08:00:48
Postat av: Hoppbloggen

Lisa; Jo när den är lindrig är det bra med rörelse. Men som det är just nu spänner det och ser inte alls behagligt ut. Men annars är skritt bra om benet är vätskefyllt, nu är det även väldigt varmt.



Emmeli; Ja så himla olika, ponnyn jag hade var inte alls känslig och man behövde inte tramsa en massa med smårsår, Skilla är hyperkänslig!

2011-09-08 @ 23:56:27
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/
Postat av: Lisa

Fast jag har alltid blvit rekomenderad rörelse oavsett hur svullet benet är. Lymfangit handlar om att porer stängs till, för att dessa ska kunna "rensas" måste blodflödet öka och detta sker då hästen rör på sig. Men vi kanske har veterinärer som tycker olika.

2011-09-09 @ 07:27:00
Postat av: Hoppbloggen

Lisa; Du har nog helt rätt att rörelse är bra oavsett, men jag blir lite blödig och vill inte utsätta henne för något som ser obehagligt ut - även om det rekommenderas. Ska försöka tänka på att det är bättre längre fram och härda om jag står inför det igen.

2011-09-12 @ 23:43:08
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback