Dressyrmaraton

Datum ~ 2012-04-22 | Tid ~ 22:05:07
Kommentarer (2) | Allmänt
Torsdag: Åkte ut till Åsen för att börja packa inför helgens dressyrtävling. Städade skåpet smörjde utrusning och såg över vad som skulle behövas. Rebecca dök upp i stallet kring 15.00 vi lastade Skilla och begav oss till ridhuset för att dressyrtrimma inför helgen. Rebecca rider verkligen Skilla bra vilket är roligt att se, Skilla är nöjd och Rebecca får återigen bevisa hennes kompetens. Lite studs och bråk, samma som jag upplevde under onsdagen men överlag ett väldigt bra pass. Rebecca fick några bra ökningar och det känns roligt att det finns mycket mer att plocka fram när Skilla är mogen. Rebecca stannade kvar på anläggningen tvättade och fixade Skilla inför tävlingen.

Fredag: Skilla får vila och utrustning finputsas, packas och görs färdig för tävlingar. Jag handtvättar benlindor och känner mig mycket ambitiös.

Lördag: Första tävlingsdagen av två. LB:3 och LA:3 inför första klassen var Skilla väldigt fin på framridningen. I passagen på väg in till ridhuset var hon väldigt nervös och stod och skakade. Själva programmet var hon trevlig, några missförstånd och några missar men i övrigt ett trevligt program. Skilla var spänd men skötte sig i travprogrammet i minga ögon - godkänt. Procenten och poängen säger något helt annat, vilket får stå för sig. Galoppdelen innehöll en del strul och som gav självklara dippar, men att dem skulle slå ut så hårt förstår jag faktiskt inte. I LA:3 som var Skillas debut var Rebecca väldigt nöjd med framridningen. Väl på banan var hon tydligen riktigt fin i traven, och riktigt dampig i galoppen - varav förklarliga nedslag. Men Rebecca var nöjd med båda starterna och känslan trots att detta inte finns på papper eller dokumenterat bra var hon nöjd. Såg endast första starten, har aldrig varit med om dess like till nervositet. Satt med tårar i ögonen och beundrade mitt hjärta, att Adele - Someone like you spelades samtidigt gjorde kanske inte saken bättre. Min finaste.

Söndag: Sista tävlingsdagen för denna gång. Rebecca och Skilla rider en Lb:2 denna gång. Bättre känsla idag och Rebecca tyckte sig komma till bättre ridning då Skilla släppte ner henne bättre i sadeln. En felridning men och lite återhållsamt för att minska risken för explosion. Rebecca var väldigt nöjd och resultaten var betydligt bättre än dag ett. Otroligt skönt att dem fick avsluta men en kraftig upptagning från gårdagen och att överlag flöt helgen på.

Hade en pratstund med Rebeccas mamma och fick beröm att Skilla var så trevlig att ha med på tävlingsplats. Hon berättade att hon var mycket bättre idag än igår och vi diskuterade hur framtiden ska se ut när det gäller tävling och hur Skilla faktiskt reagerar på tävlingsplats. Att hon måste rastast mentalt och att hon kroppsligt är omöjlig att rida trött. Vi diskuterade även Skillas kropp och att hon rasat i vikt senaste veckan pga foderbyte.

Detta inlägg avslutar jag med att säga tack till Rebecca och Kicki för denna helg och för att ni hjälper mig med Skilla. All rutin är bra rutin och en dag ska Skilla minsann få briljera och visa alla sina kvalitéer. Kommer ändra upplägg framöver och alla möjligheter att tävla kommer jag hugga för att det ska bli rutin att uppföra sig och vara fokuserad utan att överladda.



Kommentarer
Postat av: Malin

Det måste verkligen kännas tryggt att ha en sådan duktig och lugn medryttare till fröken fux! Såg bara fint ut :)

2012-04-23 @ 11:57:09
URL: http://malindressyr.blogg.se/
Postat av: Hoppbloggen

Malin; Det gör det absolut! Rebecca passar Skilla väldigt bra och därför tänker jag hålla hårt i henne. Kändes helt lugnt att lämna över ansvaret till henne. Klart det var nervöst men jag vet att hon löser det på ett bra sätt! Roligt att det såg bra ut, nästa gång satsar vi på rosett!

2012-04-23 @ 14:07:02
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback