Dressyrträning

Datum ~ 2012-04-25 | Tid ~ 13:24:05
Kommentarer (0) | Allmänt


Framridning:
Skilla kändes seg och väldigt kort i halsen. Tryckte inte riktigt på och krullade väldigt mycket. Försökte rätta frammåt och få fram nosen, hittade en låg form som var ok men väldigt oengagerad. Skilla kändes lite stum och lite trött i musklerna, inte helt återhämtad efter dressyrmaratonet förra veckan är min slutsats. Försökte tänka på min placering och min hand då min prestation måste höjas om i takt med att jag kräver mer av henne.

 

Träning: Jobbade mycket med galoppen då det är där problemet sitter i vardagsridningen och det som vart väldigt tydligt under helgen när Rebecca tävlade. Skilla har svårt att sköta sig och blir gärna överladdad vilket måste korrigeras på ett långsiktigt sätt. Jobbade med att hålla ett bra tempo där Skilla bär upp hela kroppen och får plats för sina bakben vilket är lättare sagt än gjort. Raka och böjda spår för att hitta ett jämnt sug i handen och aktiva bakben, ingen samling. Provade några längningar men fick ingen wow-känsla och det kändes rätt focerat, högersidan släppte inte riktigt till. Jobbade vidare med detta och lyckades få till en ok känsla i dessa mot slutet.

 

Sammanfattning: Efter att ha diskuterat problemen som finns och vi är överrens om att det måste få ett stopp kommer jag hålla mig till mina tidigare spekulationer. Att alltid rätta frammåt så fort Skilla studsar, byter eller gör något annat trams. Aldrig korta ihop, samla eller rida långsamt förens hela hästen är varm och loss i båda sidorna. På detta sätt kommer bråket att försvinna och harmonin vara överhängande. Reflekterade även under passet att problemet dyker upp när jag rider en kortare galopp, tvingar Skilla att vara rak och ta stöd i vänster tygel i höger varv. - Bra iaktagelse och något att jobba med. Träningen kändes bra och jag är nöjd med slutreslutatet och dialogen. J's träningar har aldrig varit lättsamma och det gäller att orka rida hela vägen, det var väldigt tungt men jag bet ihop och gjorde mitt yttersta. Skön träningsvärk idag!

 

J var nöjd med hästen och ryttarinsatsen även och jag tyckte att prestationen var medel och långt ifrån vårt bästa såg hon en klar förbättring sedan sist. Vårt lägsta är enormt mycket bättre än tidigare och travarbetet var godkänt i hennes ögon, det är för mig en prestation i sig!

Till nästa träning: Ska jag träna på att galoppera på fram, aldrig börja bråka utan börja i rätt ände så problemet aldrig uppstår med en obekväm häst som ej är lösgjord. Jobba mycket med galoppen och att hitta en bättre position i sadeln. Våga sträcka på mig, sitta korrekt för att inverka på bästa sätt. I alla lägen där det uppstår en osämja kombinera mina hjälper och korrigera frammåt.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback