Hoppträning

Datum ~ 2012-04-26 | Tid ~ 16:24:27
Kommentarer (0) | Hoppning
Framridning: Red fram med gårdagens dressyrträning i åtanke. Låg form där Skilla får bära sig själv, inga krav och låta henne hitta balansen själv redan från start. Hon kändes mjuk i kroppen och tisdagens stelhet i högersidan var bortblåst, vänstersidan var den stumma sidan för dagen. Bra att det flyttar på sig och förhoppningsvis blir en styrka att hon blir liksidig och jämn. Skilla kändes trevlig, glad och positiv till dagens uppgift, det var trots allt ett tag sedan vi hoppade!

Träning: Träningen innehöll både serier och kombination för att jobba med flyt, rytm och att få runda språng. Peter hade lagt ut markbommar för att Skilla skulle få bästa möjlighet att lösa uppgiften på bästa sätt. Skilla kändes trevlig, några riktigt bra språng, och många språng blev det. Inga riktiga höjder men lagom för dagens övning. Banan mot slutet flöt på bra, hade en jämn rytm och en rätt bra känsla. Sitshjälpen som jag fick från Emma ger verkligen ett bra grundläge! Mot slutet av banan började Skilla bli trött och jag red iväg henne inödigt mycket men hon löste det fint. Hade ett läge in i kombinationen där hon blev lite flack in, hade bestämt mig redan innan att det var hennes ansvar att lösa det - för att jag inte alltid ska rädda henne och tänk så bra det blev! Sprången blev absolut inte toppen, men Skilla fick sig en tankeställare vilket var väldigt nyttigt. De dåliga sprången på träningen går räkna på en hand, vilket kändes bra då jag hade en plan och genomförde denna.


Sammanfattning: Bra känsla men en enormt nyttig övning för Skilla. Riktigt trött häst som ändå gjorde sitt jobb. Kändes som en rätt bra ryttarinsats förutom några sekunders överilad ridning. Tänk vad lätt det käns när man gör rätt!
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback