Ändrade planer och trotsat ridförbud.

Datum ~ 2012-04-12 | Tid ~ 18:56:49
Kommentarer (0) | Allmänt

Denna veckas planering har helt kastas om, delvis på grund av mig och mina färdigheter, men mycket på grund av Skilla också.

 

Måndagen red Rebecca som planerat, jobbade övergångar på ridbanan och var nöjd med passet. Skilla hade skött sig bra. Under tisdagen var jag ut till stallet en snabbis insåg att Skilla tappat en baksko och strök dagens longering som stod på schemat. Någon ridtur hade jag inte klarat av med min rygg.

Som sänt från ovan fick jag en akut tid på CH's klinik direkt efter mina ridlektioner. Carola hittade enormt mycket spänningar och stora förklaringar till att jag haft den värk jag har. Under onsdagen skulle jag få hjälp att motionera Skilla av Anna. Skilla hade trampat av sig den andra bakskon men hovarna såg OK ut och vi begav oss till ridbanan trots det griniga vädret. Skritten såg trevlig ut trots att Skilla var besvärad av vädret. I travarbetet var Skilla väldigt störd över det slaskiga underlaget och såg även ömfotad ut. Anna skrittjobbade en stund och sedan begav vi oss tillbaka till stallet. Snopna allihop skulle jag påstå, hästen för att inte få motion, Anna för att inte få känna ordentligt, och jag för att inte få se Anna-Skilla kombon. Det kommer fler tillfällen men lite tråkigt att det blev så just idag.

Torsdagens planer var att Rebecca skulle dressyträna i ridhuset för mig, men med tanke på Skillas ömma tassar skjuter vi upp det till fredag efter skoning. Trotsade mitt ridförbud för att hjälpa en ambitiös hoppryttare med sin ponny kring lunch.

 

Ponny är väldigt trevlig, pigg och positiv men svårriden. M ville att jag skulle provrida för att känna, och komma med tips för att hjälpa dem vidare i utvecklingen. Red på hackamore då ponnyn haft ett mindre sår i mungipan och är lungare på detta. Trevlig häst men hastig och lite lättskärrad. Jobbade mycket med skritten där ponnyn ska acceptera omställning, att skänkel ligger emot och att man måste göra rätt för att komma vidare. Ponnyn skötte sig väldigt bra och blev bättre och bättre trots att vi stötte på några missförstånd kändes det bättre och bättre. När ponnyn hittar balans och vågar vänta har hon trevliga gångarter och ger en trevlig känsla. Balansen och takten sitter ihop och när ponnyn spänner av fungerade det väldigt bra.

 

Gav M tips om att strecha, jobba igenom sidorna och försöka göra en sak i taget, se till att första biten fungerar innan hon jobbar vidare. Tror att ponnyn har enorma utvecklingsmöjligheter bara den lär sig att spänna av och våga vänta. Jobbade endast med markjobbet idag då det är där den behöver stärkas och utbildas. M satt upp och red efter min "kläm och känn" stund. Hon upplevde att ponnyn var stadigare än vanligtvis så min förhoppning är att det gav något att jag red. Takten och ryggen arbetade fint när M red vilket var riktigt roligt. Blir spännande att se hur dem utvecklas tillsammans och möter framtiden med glans.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback