Häst, häst och massa häst

Datum ~ 2012-07-23 | Tid ~ 17:01:28
Kommentarer (0) | Allmänt
Lördag: Åkte ut under lördagskvällen för att motionera Skilla. Kände mig omotiverad och gruvsam då fredagens pass gick väldigt dåligt och hon kändes väldigt motsträvig i högersidan. Skilla började passet bra och stretade ingenting. Hon kändes mjuk och följsam och var väldigt framme. Skilla bjöd på trevliga gångarter, mycket tryck och ett riktigt bra tryck i galoppen. Ett mycket lyckats pass en sen lördagskväll.
 
Söndag: Åkte ut kring lunch för att motionera hästarna. Började med stoet som fokus låg på skritt och galopp. Stoet visade sig från sin bästa sida och var mjuk, följsam och väldigt stadig i formen. Skritten fungerade fint och traven var stadig som vanligt, för dagen var galoppen fantastiskt bra. Stoet var stadig i formen både på rakt och böjt spår! Än så länge är fattningarna rätt flacka men kvalitén på galoppen har helt klart blivit mycket bättre.
 
Pass två blev med valcken som hade som uppgift att galoppera på banan. D kändes positiv och glad över motioneringen och trevlig i handen och lyssnade bra på skänkeln. Sidförande hjälperna fungerade bra och galoppen var enormt beghaglig. Hittade en bra ridning och kände mig som en riktigt dressyrfjant, roligt när det känns som att man rider bra. Fick även prova på några avancerade delar ur ett Sant George program! Gud vad roligt det är att styla lite.
 
Sista passet för dagen blev på Skilla. Jobbade henne på ridbanan och hade ett bra tryck och en väldigt bra takt. Hon har hittat helt andra rörelser och känns framme i nosen och riktigt ridbar. Fick bakläxa på galoppfattningarna av Jennifer och beslöt mig för att ta igenom dessa. 50min senare och säkert 200 fattningar fick vi något som liknande en godkänd fattning. Tålamodet var bortblåst och humöret i botten. Det var väldigt länge sedan jag kände mig så dålig på att rida och inte lyckades reda ut situationen på ett bra sätt snabbt. Nya tag nästa gång!
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback