Att visa - skänkelvikning

Datum ~ 2012-05-16 | Tid ~ 15:33:10
Kommentarer (0) | Allmänt

Gårdagens ridpass blev för ponnyeleverna på anläggningen. Planen för teorin var att visa och förklara skänkelvikning, tänkte därför visa det på en häst som behärskar detta på ett bra sätt, men som även lätt hamnar fel.

 

Min bästa mamma körde ner Skilla, hon tillsammans med lite guide från mina elever gjorde iordning Skilla och promenerade henne till jag var redo att sitta upp. Började först med att visa hur jag värmer upp min häst, vad jag kollar av med bjudning, böjning, ställning och övergångar. Detta för att eleverna skulle få lite tips till kommande framridningar och värmningar. Därefter visade jag några skänkelvikningar i skritt, både från trekvartslinjen, hörnlinjen och längst långsidan. Visade hur jag korrigerade när hon hamnade före med framdelen, före med bakdelen samt när hon tvärade för kraftigt. Försökte hålla en dialog med mina elever utan att få speciellt mycket respons. Red vidare och visade även lite galoppjobb, öppna för att visa lösgörande övningar. Avslutade med att prova göra en skänkelvikning i galopp, Skillas första vilket fungerade bra på en av två linjer. Sammanfattning av passet: ok känsla, fortfarande lite tom i handen och kryper bitvis ihop samt svårt att hitta en jämn bjudning. Trevliga centrerade galoppvolter i övrigt en väldigt medel insats.

 

Lät som att eleverna var nöjda trots att dem inte uttryckte sig speciellt mycket eller frågade. Försökte visa och förklara och hoppas att dem blivit klokare.

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback