Ett, två, tre - skakiga ben

Datum ~ 2013-02-24 | Tid ~ 19:29:26
Kommentarer (0) | Allmänt
Började med att åka ut till stallet för att möta upp M för färd till ridhuset. Vi lastade båda hästarna i varsinn transport för att åka till anläggningen och motionera djuren.
 
Började med valacken som jag för första gången satt på. Ett pass med hoppning på schemat. Hade förmånen att rida i min egen sadel som passar valacken vilket var en lättnad. Att kunna utrustningen gör helt klart felsökningen betydligt kortare än när man ska prova ny häst - och ny utrustning samtidigt.
 
Valacken var pigg och glad och riktigt härlig. Lyssnade bra på hjälperna och extremt bra på rösten vilket var uppskattat. Kände igenom honom på backen för att bilda mig en uppfattning om vad jag hade under mig. Något mera tryck i högertygeln i övrigt väldigt jämn och mjuk. 
 
Hittade en bra känsla i sprången och allt flöt på väldigt väl. Självklart är det mycket att putsa på innan det är perfekt men tycker vi fick ett bra pass tillsammans. Mycket rolig häst att rida och väldigt lättsam, helt klart en klippa!
 
Efter passet med valacken var klart var det dags för D. Lastträning vilket gick väldigt bra och därefter ett pass i ridhuset. Red igenom LA:3an som fungerade helt okej. Hittar inte wow-känslan som han vanligtvis bjuder på men var nöjd med ett bättre pass än under torsdagen. Lyckas inte riktigt lossa honom i galoppen som jag önskar men bättre än första passet i veckan så vi hittar nog hem till slut. Fick bra tips idag av ägaren som jag ska försöka mig på nästa tillfälle.
 
Avslutade dagens ridmaraton med ett pass på min fina. Hon skötte sig väldigt bra och börjar kännas riktigt ridbar igen. Mycket roligt när det fungerar och flyter på, LA:3an var bättre än när vi red och visade den på tävling sist, en hel del att putsa på men vi börjar hitta hem. Ryggningarna blir bättre och bättre och halterna verkar sitta efter lite träning. Återstår att hitta ett lite jämnare tryck i ökningarna. Fokus har legat på att fronten ska upp mer och därav tappar vi lite balans men förhoppningsvis fungerar detta innan säsongsdebuten.
 
Efter tre hästar motionerade var benen något möra, men vilken känsla! Tänk om man hade privilegiet att rida så många hästar varje dag. Köra mer vilja och mindre måsten - det hade varit fantastiskt. Tyvärr måste hästeriet finaniseras av ett jobb som tar massvis med tid, men en dag ska detta rulla på - timmarna på ryggen ska vara den övervägande sysselsättningen.
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback