Fantastisk känsla

Datum ~ 2013-07-18 | Tid ~ 20:39:30
Kommentarer (0) | Hoppning
Åkte ut på fm till stallet för att hinna hoppa innan värmen var outhärdlig. Trots att vi var iväg i bra tid hann värmen ikapp. Dagens hoppning skulle fokus ligga på styrka, gymnastik och att hitta flytet då detta var lite ojämt vid senaste hoppningen.
 
Joggade fram Skilla en kortare stund och lossade för att se vart dagsformen var. Pigg och framåt men absolut inte lika het som under söndagens hoppning. Mycket positiv till en glad och kontrollerad Skilla. Värmde upp med en studs på långsidan där hon jobbade igenom mycket fint. Valde därefter att höja varannan för att jobba med rekationen. För er som sett Skilla så har hon mycket bra bakbensteknik men tappar ibland sina framben när det går för fort eller vi kommer för nära. Studsen är ett perfekt sätt att träna denna reaktion och även styrka då all vikt ska placeras på bakdelen. Hoppade även denna i andra varvet med mycket bra känsla. Skilla var pigg och på men tog studsen i ro utan att accelerera.
 
Andra övningen för dagen var ett räcke och en oxer som stod ur sväng och som hoppades i följd på en åtta. Denna övning snurrade vi på två varv innan vi bytte ekipage. Därefter höjning och samma sak. Avslutade passet med att hoppa båda övningarna i följd. Studs -åttan x2 - studs. Skilla kändes fantastiskt fin sista rundan, mycket fina språng där hon bjöd bra med höjd och runda fina språng. Länge sen jag hade en sådan känsla på henne. Ska helt klart erkänna att hon bjuder på en hög grundstatus alltid så bortskämd har jag blivit.
 
Sammanfattning: Skilla kändes mjuk i munnen men bjöd till ett stöd vilket var mycket positivt. Fin bjudning, bra taxering och runda fina språng. Jag lyckades hålla mig lugn och kall och vänta ut språnget. Fokuserade mycket på att hitta känsla och tryck i stigbygeln. Tänkte igenom mina beslut och planerade väl hur jag skulle genomföra de olika momenten. Nackdelen med dagens träning måste nog vara värmen, något mer varken från min eller Skillas sida kan jag faktiskt inte minnas. Ett mycket lyckat pass med en fantastiskt häst och en bra ryttarinsats.
 
Med denna start på dagen kan inget bli riktigt fel. Sådana pass som detta känner jag verkligen - häst är bäst! Inte nog med det förstår jag än en gång varför jag gör det här. När allt faller på plats och bara flyter på finns det inget som tar denna känsla.
 
Bilder från gårdagens dressyrpass är på gång, uppladdning sker i skrivandes stund.
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback