Citat och mental träning

Datum ~ 2013-10-02 | Tid ~ 18:31:43
Kommentarer (0) | Mental träning
För er som följt bloggen den senaste tiden kanske tonen i mina inlägg har varit väl negativa. Jag har tidigare valt att inte skriva om sådant som går dåligt, hur jag känner, mår eller mitt förhållningssätt till dåliga resultat. Till slut kände jag så här. Läsarna som följer mig vill veta HUR jag ser på motgångar, dåliga resultat eller hur jag tacklar en svacka annars hade dem bara stirrat på resultat i positiv bemärkelse. Därför valde jag att vända lite, berätta hur jag känner, tycker tänker för att ni ska förstå att resultaten kanske inte alltid är hela sanningen.
 
Vill börja med ett citat som förföljer mig i negativ bemärkelse "Du är aldrig bättre än ditt sista resultat". Oavsett om jag försökt skaka av mig det så ekar det högt i mitt huvud när det faktiskt har gått dåligt.
 
Min huvudtränare och coach i hoppningen har däremot alltid sagt "Meddela mig direkt du har tävlat! - Jag vill inte veta resultat om du vann eller hur många fel du hade. Jag vill veta hur det kändes och om du höll dig till planen".
 
Tomas ord är så kloka, vad spelar väl en vinst, en placering eller en runda snabbare än vinden för roll om jag red dåligt, jag kanske jagade min häst runt, vi hittade inget flyt och ingen känsla för roll i det långa loppet? IGEN ROLL ALLS. Självklart är det roligt med rosetter, placeringar och vad det innebär - kortsiktigt. Långsiktigt är det viktigaste att få rutin, bra rundor med flyt och rytm. Placeringar, rosetter och vinster - det kommer när man rider bra på tävling på rutin.
 
Jag håller på med medveten hjärntvätt på min fritid. - Jag erkänner! Däremot är det positiv hjärntvätt för att lära mig att det finns två sidor av ett mynt och det finns alltid svar på alla frågor om man formulerar frågan rätt. Ola Wahlström säger "det tar tre veckor att bryta ett mönster och införskaffa en ny rutin". Det innebär alltså att jag måste rida ca 21 bra rundor innan jag gör det på rutin. HA! Jag måste alltså på riktigt våga träna på att tävla, insåg jag rätt bittert. Så även om denna säsong varit dålig, så har jag tränat på att tävla, jag har dessutom tagi mig flera steg på vägen mot att lyckas.
 
Thomas Edison uppfann glödlampan. Han misslyckades 2000 ggr innan den fungerade korrekt. Han fick frågan från en journalist "hur känns det att du misslyckades 2000ggr innan den fungerade" Edison skrattade och svarade "misslyckas?att uppfinna glödlampan innefattade 2000 steg, det var en process. Men misslyckas det gjorde jag inte"
 
För att ge mitt sista citat innan jag skriver om dagens hoppass vill jag bara citera Eric Lamaze.

"What these horses do for us is incredible, they become part of our family, they really change our life," Lamaze said. "It's a sport that we choose because we love it, but it's a sport that we chose because we also love the animal."

Last thing Hickstead did before dying was check I was OK.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback