Dressyrtävling Ekeby RS

Datum ~ 2013-09-14 | Tid ~ 16:12:46
Kommentarer (1) | Dressyr
Åkte ut till stallet under gårdagens kväll efter jobbet för att smörja och förbereda inför dagens tävling. Medryttaren hade motionerat Skilla och fixat stallsysslorna så jag kunde fokuser fullt ut på tävlingsförberedelser.
 
Lämnade stallet strax efter 07.30 idag med sikte på Ekeby Säteri. En ny tävlingsplats som var helt outforskad och utan referenser av mina stallkamrater. Spännande!
 
Knopparna blev för en gång skull lite bättre, inte fullt nöjd men har börjat hitta antalet åtminstone som verkar fungera bäst på Skillas man! Alltid något. Matchade allt i svart och putsade lite innan vi rullade iväg söderut. Väl på plats fick vi tydliga instruktioner om upplägg och hur man hittade på gården.
 
Framridning: Skilla kändes väldigt lugn och något tillbaka. Inte alls spänd och joggade på i ett lugnt tempo när vi värmde. Fick lite flashback till finaste D och hur han brukar kännas. Mjuk och avspänd, något låg i formen och "tam" i sitt sätt. Övervägde att snurra igång och sätta tryck gentemot att faktiskt utnyttja möjligheten att rida momenten med ro och valde det sista. Lugnt och harmoniskt värmde vi vidare, fick till några riktigt bra skänkelvikningar och några halter som var ok.
 
På banan: Samma lugn som på framridningen kikade Skilla lite på omgiveningen som enligt mitt tycke var mycket märkligt, ni kommer förstå längre ner varför. Tog god tid på mig och kunde tänka igenom hela programmet utan att bli stressad eller hastig i min riding. Bra flyt till ryggningen som är vår stora akilleshäl - så även idag. Där bommande vi totalt (3p) då Skilla inte alls förstod vad jag ville, backade två, stannade, backade två samt stretade lite däremellan. Programmet fortsatte flyta på bra första förvända var riktigt bra enligt mitt tycke! Andra förvända började väldigt bra men tyvärr blev Skilla väl böjd på bågen, jag rätade ut och då bröt hon av (4p). Resterande delar av programmet flöt på och vi hittade ett jämnt flyt överlag. Taktinslag i skitten då jag blev ivrig samt något missförstånd i halten med lite stret.
 
Domare: Ingela (?)
Poäng: 208p
Procent: 59.5 %
Kommentar: ---
 
Plus och minus: Tävlingsplatsen var enkel och lite "hemtrevlig"
+ Trevliga funktionärer men fungerade poster
+ Bra framridning både läge och underlag samt storlek
+ Trevliga tävlingskonkurrenter
- Svårparkerat (trångt)
- Dålig vägbeskrivning
- Ridhuset bestod av ett växthus
 
Summering: Nöjd med dagens klass trots att vi kan så mycket bättre valde jag att fokusera på en lugn, avspänd och harmonisk häst. Trevlig tävlingsplats trots sina brister! Skilla var duktig och jobbade på fint, med detta lugn i framtiden kommer jag snurra igång lite mer och plocka fram mer tryck för att visa hennes register. Rättvis bedömning med några kommentarer och koffecient som jag ej håller med om. "Markbunden" förstår jag inte riktigt hur Skilla kan vara. Samt bedömning av gångarter är vi oense. Men, en bedömningssport är en bedömningssport. Jag är nöjd och tycker att vi gjorde en bra comeback, härifrån känns det bra inför nästa start!
 
Uppdaterar med kommentaren från domaren samt efternamn när jag har protokollet framför mig.
Kommentarer
Postat av: Anna

Hejja!

2013-09-15 @ 19:42:49
URL: http://dressyranna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback