Från norr till söder

Datum ~ 2013-09-11 | Tid ~ 19:09:15
Kommentarer (0) | Allmänt
Här kommer ett inlägg på begäran - skillnaden på att ha häst i norr, till söder.
 
Om vi börjar med uppstallningsmöjligheter i Stockholm är det helt klart något annat än i Umeå. Hemma hade jag hittat helt rätt, den bästa stallplatsen någonsin innan jag flyttade ner! Fantastisk atmosfär, bra hästar, underbar hyresvärd och fantastiska möjligheter till ridning i natur och mark. Där kan vi klart säga att jag och Skilla trivs absolut bäst och vi saknar det massor. Kostanden var väldigt låg, servicen väldigt hög och "hemma känslan" hög. Vi trivdes fantastiskt bra och hoppas att vi får komma tillbaka om vi flyttar hem!
 
Stallet jag står i nu är ett kollektivstall norr om centrum. Kollektivstall innebär att vi delar på alla sysslor - vilket innebär mer jobb än i mitt lyxstall i Umeå. Här får man helt klart välja. Ska man ha den service vi hade i Umeå blir kostanden extremt mycket högre och mycket högre än anläggningarna man kan tillgå i Umeå. Ekonomi/tid är det val man står inför ståendes i Stockholm. Jag har valt att stå i ett stall som är ekonomiskt gynnsamt, inte tidsmässigt. Kanske inte optimalt, men absolut värt det i den situation jag lever i nu. Avståndet från mitt hem till stallet är relativt nära (i norrlänskt tänkt) långt i stockholmstänk. Stallet är stort (12hästar) gentemot Ansmarkstallet på endast 5 hästar. Ridmöjligheterna är ok. Som nyinflyttad hittar vi endast två vägar men tydligen ska det finnas massvis. Här tar jag på mig skulden att vi inte utforskat mera. Vi har en ridbana på gården vilket är väldigt bra! Atmosfären i stallet är bra, ett härligt gäng med väldigt olika hästar och ryttare som har ambitioner eller inte. Tyvärr bara Skilla +1 som är tävlingsaktiva men förhoppningsvis några till på gång.
 
Träningsmöjligheter i norr: Hemma kär. Här vet man vad man får även om utbudet är litet. Bekvämt och enkelt.
Söder: Förvirrad och vet inte vart man ska vända sig letar vi fortfarande efter något regelbundet. Utbudet är extremt stort! Bättre möjligheter än norr men fortfarande lite osäker på vad man ska välja.
 
Kostnaderna ökar självklart med flytten till söder såsom möjligheterna till träning och tävling ökar. Det är dyrt att ha häst i stockholm. Men, för min och Skillas utveckling tror jag absolut det kommer vara gynnsamt och vi kommer få erfarenheter som norr inte riktigt kan erbjuda på samma sätt.
 
Jag och Skilla trivs väldigt bra och hoppas på en givande höst och fortsättning på säsongen. Vi ska provträna för Kristian von Krusenstierna under nästa vecka förhoppningsvis och hoppas där få proffsig hjälp som kan ta oss vidare. Vi har hört oss för kring hopptränare men inte hittat något som är inbokat ännu.
 
Landskapet och naturen i söder faller mig mycket bättre i smaken än granskogarna i norr. Min älskade sandträning i Bussjöskogen har fått bytas ut mot en crossbana i söder. Kanske konstigt att läsa och förstå men OJ vad jag är tacksam!
 
Hösten är rätt grumlig både gällande vilket ridhus vi ska vända oss till, vilka tränare som finns att tillgå. Det som saknas enormt från norr är: träningskompisar, tävlingsgänget och självklart min hemmaklubb. Vi har det bra och hoppas på att komma in i 08-gänget med tiden. Vi har sett både fina anläggningar och sämre anläggningar. Än så länge har vi Rådmansö och Märsta som favorittävlingsplats!

Mer uppdateringar kommer strax
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback