Peter Sällström tr.1

Datum ~ 2010-08-04 | Tid ~ 23:39:17
Kommentarer (0) | Övningar
Här kommer övningen från Peter träningen. Vi började med med att rida fram hästarna och jobba dem i grupp längst en mindre fyrkant. Rakriktning och övergångar för att sedan jobba med ställning och böjning i alla gångarter. En lugn uppvärmining med fokus på att hitta stödet i yttertygel och vara nogrann med balans och sits.

Därefter började vi att hoppa fram på en kombination med ett hjälphinder som vi travade emot, ett galoppsprång och sedan ett räcke till att börja med. Vikten låg vi att sitta kvar och vänta och ge hästarna plats och utrymme för att lösa problemet. Allt eftersom hästarna blev varma byggdes denna övning upp och vi hoppade en oxer ut istället för ett räcke. Skilla kändes fin och låg på ganska mycket, var nogrann med att hitta ett gott tempo utan att överrida mot. Att travhoppa, sjunka ner i sadeln och lämna resterande till henne var ovant men fungerade väldigt bra.

Efter denna övning hoppade vi vidare på räcket, fem galoppsprång. Nogrann med vägen och jag bröt av till trav för att hitta balansen och red vidare mot räcket.

När alla hästar var varma var det dags att hoppa linjen med oxer in (sex galoppsprång) titträcke två galoppsprång och en oxer med ett stort plank under. Var väldigt osäker på om Skilla skulle hoppa kombinationen men efter en snabbtitt på räcket skötte hon sig exemplariskt.

Att hitta lite tillit och is i magen att hon hjälper mig i vissa situationer var nyttigt. Övningen gick bra och därefter hoppade vi hela banan. Det andra ekipagen jobbade med galoppen och flyt mellan hindren. Fokus för mig och Skilla var att hitta balansen och synka ihop för att hitta en bra vilja och en ärlig bjudning. Linjen i slutet hoppade hon väldigt stort men runt och därefter började de nya sprången komma. När bjudningen är på plats och jag kommer till ridning kommer även sitsen över hindren.

Peter bad mig efter halva träningen att ta bort sporrarna, till min lättnad då jag ogillar att rida med dessa. En stor skillnad och Skilla var betydligt lugnare och väntade kvar avsevärt mot hindren.

Övningen inehöll många prövningar och utmaningar men efter träningens slut var jag mer än nöjd och övertygad om att inga utmaningar i framtiden blir omöjliga.
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback