Hopptränings debuten (övning)

Datum ~ 2010-01-21 | Tid ~ 01:06:56
Kommentarer (5) | Övningar
Här kommer övningen som jag fick rida under Tisdagens hoppträning. Vi började med att rida fram hästarna på en stor volt och jobba med ställning och att hästarna tog stöd på yttertygel. Detta tyckte Skilla var väldigt jobbigt men hon skötte sig riktigt bra. Fick många bra tips och hon lossnade fint i sidorna efter några varv på den stora volten.

Övningen börjar vid pilarna och de blå prickarna visar vart vi travade och det röda där vi galopperade. Travbommarna gick riktigt bra och hon förstod på första försöket precis vad hon skulle göra. Roligt att Hannas utbildning innan jul fortfarande finns kvar i Skillas system. En mycket lättlärd häst så förhoppningsvis fortsätter framstegen i samma takt! Vi jobbade med övningen 2 och 2 och avslutade med att jag fick rida den själv. Resterande ekipage var ponny-ekipage så för att underlätta med avstånd och liknanade red jag sist.

Övning nummer två gick ut på att jag travade in mot räcket behöll traven för att fatta galopp mot oxer. Efter oxern ta tillbaka henne jobba ihop några språng för att senare trava ner och rida övningen några gånger till. När detta flöt på bra gick vi vidare för att hoppa oxern snett igenom. Detta skedde i galopp och var betydligt svårare för mig som ryttare att rama in. Det blev bättre och bättre och vi slutade på topp.

Joggade av henne en stund för att sedan skritta av och leda henne länge. Stretchade även lite innan vi begav oss hemåt. En otroligt rolig övning som jag aldrig trott vi skulle klara av i dagsläget. Jag måste träna på att hålla ihop, sätta ramen och ha mer is i magen. Ser fram emot nästa träning på tisdag!

Kommentarer
Postat av: challe

Ja precis, man måste ju våga testa nya saker för att utvecklas!

2010-01-21 @ 10:11:09
URL: http://ristiniemi.blogg.se/
Postat av: Hoppbloggen

Precis! Jag hoppas på att hitta en lämplig tränare när vi är mer mogna för det.

2010-01-21 @ 18:01:01
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/
Postat av: Mikaela

Svar: Jo vi kommer nog fortsätta hoppa i dala så länge underlaget är bra sen får det bli till våren/sommaren igen :) det är faktiskt så att vi hopptränar på söndagar och det går kalasbra, så vi har redan kommit över den där spärren faktiskt :D mycket jobb har det varit men det är kul när det belönas, nu hoppar hon mer än gärna :)

2010-01-22 @ 08:05:55
URL: http://mikaelaandersson.blogg.se/
Postat av: mirjam

hej :) nee veckoschemat sprack.. han ska få sin andra vaccinationsspruta så fick byta vilodag m.m.

Fin blogg du har! vilket program gör du dina banskisser i??

2010-01-22 @ 09:35:44
URL: http://ourwaytosuccess.blogg.se/
Postat av: Hoppbloggen

Mikaela; Låter som en bra idé! Skönt att ni har kommit över spärren och att hon börjat tycka det är roligare och tar större initiativ. Vad hade hon gjort innan hon kom till dig?



Mirjam; Veckoschemat är oftast väl genomtänkt och sen någonstans mitt i spricker det av olika anledningar. Tur att man kan vara flexibel och ändra! Roligt att du gillade min blogg, har tyvärr inget bra program att redigera och göra banskisser i så jag improviserar bara.



2010-01-22 @ 17:09:41
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback