Hoppträning v.7 - Övning

Datum ~ 2011-02-20 | Tid ~ 16:04:16
Kommentarer (0) | Övningar
Här kommer övningen som vi hade under hoppträningen på tisdagskvällen. Vi började värma upp hästarna över en studsövning. Inridning i trav, studs över hindren i högra hörnet för att sedan göra ett avbrott och trava över bommarna. Därefter in i den andra studsen hitta flytet i galoppen efter för att sedan trava långsidan ner och börja om på övningen. Då vi hade ett nytt träningsekipage i gruppen blev det mycket stillastående, men med systerlig fördelning fick alla hoppa och rida övningen. Det tog lång tid innan jag och Skilla hittade ett mellanting där flytet kom på plats. Övningen började i höger varv, de två sista gångerna gjorde vi hela övningen i galopp. Inridning i trav, men galopp emellan studsen och över bommarna. Samma sak åt andra hållet, först i trav för att sedan galoppera hela bågen. Här hade vi större problem då anridningen "krockade" med avspärrningen och Skilla blev väldigt vinglig. När jag fick kontroll över balansen och styrningen fungerade övningen bättre.

Därefter var det dags att jobba med galoppen i linjen från det vänstra övre hörnet. Inridning i galopp, första gången med ett lågt grundtempo och "tillbaka" på linjen. Fyra galoppsprång 13,5m på linjen. Skilla fick tänka till ch sitta till ordentligt men skötte sig väldigt bra. Därefter höjdes hindren och linjen skulle då ridas på tre. Skilla skötte sig bra, jag var lugn och väntande utan att bli passiv i min ridning. Så här i efterhand när jag analyserat filmen och diskuterat träningen med Hanna är jag nog nöjd trots allt. Det sista jag saknar är att Skilla ska "tycka" och scoopa mera. Men på den höjd vi hoppar finns det ingen anledning att hon ska göra det, och då var träningen väldigt bra. Hon var lydig, trevliga språng och trevlig emellan.
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback