Hoppträning v.4

Datum ~ 2011-01-27 | Tid ~ 01:36:30
Kommentarer (0) | Övningar
Här kommer ett inlägg om resultaten från gårdagens hoppträning samt övningen.

Framridningen till träningen var väldigt tveksam och Skilla var inte riktigt på samma sida som mig. Men att jag red fram som en kratta och förväntade mig att hon inte skulle uppföra sig gjorde inte saken bättre. När detta släppte och vi var varma i kläderna så började träningen att flyta på.

Vi började med att hoppa fram på planket på medellinjen. Trav in, bjudningen mot hindret och beslutet innan väggen var det svåraste. Att vänta kvar mot hindret och vara nogrann med hjälperna efter hindret fick mig och Skilla att stanna onödigt nära väggen. Men så går det med dåligt komunication. Detta gjorde vi i båda varven.

Därefter var det dags för serien på långsidan. Vänster galopp in, ett galoppsprång mellan varje bom (missvisande skiss). Hitta en jämn rytm och inte låta Skilla springa iväg, jobba med galoppen uppåt och våga sitta kvar i sadeln var mitt största problem.

När serien flöt på avslutade vi träningen med att hoppa bågen i höger galopp. Två låga hinder varav ett var ett titthinder med en matta liggandes under. Här var tanken att hitta bågen, komma ut till väggen för att sedan fortsätta in på bågen. Ytterhjälperna var avgörande för vägvalet och tänket var "ett galoppsprång till".

Sista övningen var lite klurig och fick mig att jobba ordentligt både fysiskt och psykiskt. Att ta förhållningen med sitsen innan jag tar den i handen är lättare sagt än gjort. Krävs massvis med träning, men det blir bra med tiden.

Sammafattning av träningen: Skilla skötte sig bra, vi hade våra motgångar men vi löste de flesta under träningen. Efter två veckors flyt så kom ett bakslag. Härifrån kan det bara bli bättre, ser fram emot nästa träning!
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback